Kanibalizacja słów kluczowych jest zjawiskiem utrudniającym stronie www osiągnięcie wysokiej pozycji w Google. Tym samym nie jest ona dobrze widoczna dla użytkowników i nie generuje oczekiwanego ruchu organicznego. Czy takich problemów można uniknąć? Jeśli tak, jak to zrobić? Z poniższego wpisu dowiesz się wszystkiego.

Kanibalizacja słów kluczowych – co to jest?

Problem kanibalizacji pojawia się w sytuacji, gdy pod tę samą frazę kluczową została zoptymalizowana więcej niż jedna podstrona w obrębie danej domeny (i nie różnią się one znacząco także treścią). To powoduje, że roboty Google nie wiedzą, która podstrona jest właściwa i powinna zostać wyświetlona użytkownikom w wynikach wyszukiwania. Co wtedy? Podobne podstrony w pewnym sensie wymieniają się w wyszukiwarce. Na to samo zapytanie w jednym dniu pokazuje się jedna, w kolejnym druga, a w następnych dniach jeszcze inne z tymi samymi słowami kluczowymi.

Celem Google jest pokazanie użytkownikom najlepszej odpowiedzi na zadane przez niego pytanie (np. agencja marketingowa Rzeszów). Zazwyczaj jest tak, że jeden wynik odpowiada jednej domenie. Jednak przy kanibalizacji słów kluczowych roboty wyszukiwarki nie mogą ustalić jednej, konkretnej odpowiedzi w obrębie danej witryny.

Skąd się bierze kanibalizacja słów kluczowych?

Wyróżnia się kilka przyczyn tego zjawiska. Należą do nich:

  1. Brak organizacji lub zła organizacja wpisów na blogu – planując kolejne artykuły blogowe, należy dopilnować, aby nie poruszały tego samego tematu. Trzeba też uważać, aby nie stosować wszędzie tych samych fraz kluczowych.
  2. Błędy w linkowaniu wewnętrznym i zewnętrznym – do kanibalizacji dochodzi w sytuacji, kiedy do tworzenia linków wykorzystane zostaną identyczne anchory, czyli klikalne części tekstowe odnośnika.
  3. Brak unikalnej treści na kilku podstronach – tworząc stronę www, należy zadbać o oryginalną treść w każdej jej części. Nie powinno się tworzyć duplikatów w jej obrębie. W przypadku problemów z samodzielnym przygotowaniem tekstów warto zgłosić się do profesjonalnej agencji copywritingu.
  4. Błędy przy tworzeniu architektury informacji – struktura witryny musi być przemyślana. Warto unikać tworzenia bardzo podobnych do siebie podstron z identycznymi meta tagami.

Skutki kanibalizacji

Zjawiska takie jak kanibalizacja słów kluczowych mają negatywny wpływ na widoczność stron internetowych. Stosowanie tych samych fraz w obrębie kilku podstron skutkuje m.in. skokami pozycji, nawet co kilka dni. Ponadto dochodzi do obniżenia rankingu witryny na konkretne słowa kluczowe. Pojawia się też trudność w wykorzystaniu całego potencjału strony i prac związanych z jej optymalizacją. Wynika to z faktu, że konkuruje ona nie tylko z innymi witrynami dotyczącymi tej samej tematyki, ale również z własnymi podstronami.

Jak poprawić pozycjonowanie witryny?

Najpierw warto sprawdzić, czy w obrębie strony rzeczywiście pojawił się problem kanibalizacji. Jedną z najłatwiejszych metod jest analizowanie pozycjonowania witryny na określone zapytania. Jeżeli dochodzi do nagłych i częstych zmian pozycji, jest to ważny sygnał, którego nie należy ignorować. Podczas sprawdzania sytuacji strony przydatne okażą się specjalne narzędzia. Wiele z nich można znaleźć w wersji darmowej, są też takie z licencją trial. Do tych najpopularniejszych należą m.in.:

  • Senuto,
  • Google Search Console,
  • Ahrefs,
  • SEMSTORM,
  • Screaming Frog.

Po wykryciu kanibalizacji słów kluczowych warto jak najszybciej wdrożyć odpowiednie działania. Strategia w dużej mierze zależy od przyczyny zjawiska. Jeżeli problemem są błędy w strukturze witryny, należy dobrze jej się przyjrzeć i postarać się ją uporządkować. Prawdopodobnie okaże się wtedy, że nie wszystkie podstrony są istotne i można je ze sobą z powodzeniem połączyć (pamiętając przy tym np. o przekierowaniach 301).

W usunięciu zjawiska kanibalizacji pomaga też:

  • poprawienie linkowania wewnętrznego i zewnętrznego,
  • staranne zaplanowanie kolejnych wpisów na blogu,
  • dopracowanie podstron pod kątem meta tagów, nagłówków itp.,
  • zastosowanie linków kanonicznych.

Tak naprawdę do kanibalizacji słów kluczowych może dojść w obrębie niemal każdej witryny. Chociaż kojarzy się z bardzo skomplikowanym problemem, jej wyeliminowanie często okazuje się mało czasochłonnym zajęciem. Warto na bieżąco monitorować sytuację strony i to, jaką pozycję zajmuje w wynikach wyszukiwania. Im szybciej pozbędziemy się przyczyn kanibalizacji słów kluczowych, tym mniejsze ryzyko, że doprowadzi do poważnych, negatywnych skutków.

Leave a comment