Copywriter – czy każdy może nim zostać?

Copywriter – czy każdy może nim zostać?

Czy każdy może być copywriterem? Są osoby, które uważają, że każdy może pisać teksty. Jednak coraz częściej słyszy się również, że copywriter powinien mieć pewne predyspozycje, bez których prawdopodobnie nie uda mu się odnieść sukcesu. Kto tak naprawdę może zostać copywriterem i jak to zrobić?

Kim jest copywriter?

Copywriter to osoba, która zajmuje się przygotowywaniem treści przeznaczonych do publikacji. Są to różnego rodzaju artykuły pojawiające się w Internecie i czasopismach, ale również treści na materiałach reklamowych, takich jak ulotki, biuletyny i broszury. Co więcej, rolą copywritera nierzadko jest też przygotowywanie haseł, treści czy nawet całych scenariuszy spotów reklamowych, filmów publikowanych na YouTube itp. Można powiedzieć, że copywriter jest połączeniem kilku różnych zawodów: redaktora, dziennikarza oraz pracownika agencji reklamowej.

Często słyszy się, że określenie copywriter dotyczy osób pracujących w agencjach marketingowych. Ci, którzy tworzą treści na strony internetowe, mające na celu poprawę widoczności witryn w wyszukiwarkach, nazywani są SEO copywriterami. Osoby te zajmują się tworzeniem precli, opisów do katalogów, opisów produktów, tekstów zapleczowych oraz synonimizowanych (wyjaśnienie tych pojęć jest w naszym słowniczku).

Czy copywriter musi mieć odpowiednie wykształcenie?

Przeważnie copywritingiem zajmują się osoby, które ukończyły studia filologiczne i dziennikarskie. Wynika to z tego, że w trakcie zajęć można lepiej poznać tajniki języka polskiego (a przy okazji utrwalić zasady ortografii, interpunkcji i stylistyki), a także poszerzyć wiedzę w dziedzinie marketingu oraz nauczyć się rozróżniać poszczególne typy tekstów. Jednak w przypadku copywriterów bardziej od wykształcenia i liczby posiadanych dyplomów liczy się kreatywność i warsztat (choć ten nierzadko znacznie łatwiej jest rozwinąć na studiach niż samodzielnie). Należy podkreślić, że także dobrze wykształcony copywriter powinien wciąż udoskonalać swoje umiejętności. Wszystko po to, aby nie popaść w rutynę i szukać sposobów na uatrakcyjnienie pisanych przez siebie tekstów. W copywritingu bardziej niż teoria liczy się praktyka, dlatego brak kierunkowego wykształcenia nie powinien być barierą nie do pokonania.

Cechy dobrego copywritera

Można wyróżnić kilka cech, jakie powinien mieć dobry copywriter. To przede wszystkim:

  • umiejętność wyszukiwania i zbierania informacji – bardzo często jest tak, że copywriterzy w ciągu dnia piszą kilkanaście lub kilkadziesiąt tekstów o różnej tematyce, nie zawsze dobrze znanej. To nie znaczy, że nie można przygotować wartościowego i rzetelnego artykułu. Dobry copywriter jest w stanie szybko znaleźć strony internetowe pełne przydatnych informacji, które wykorzysta do stworzenia tekstów. Nie zawsze są to witryny wyświetlające się na pierwszej stronie wyszukiwarki. Czasami trzeba poświęcić na poszukiwania nieco więcej czasu, co wymaga cierpliwości;
  • kreatywność – bez kreatywności bardzo trudno jest stworzyć ciekawy dla czytelnika tekst, w którym muszą pojawić się konkretne słowa kluczowe (czasami są dziwne i nietypowe, np. agencja marketingowa Rzeszów). Copywriter tworzy teksty od podstaw, w oparciu o zgromadzone źródła. Nie może ich przepisywać dosłownie lub zmieniać pojedyncze słowa, bo nie na tym polega jego praca. Kreatywne podejście do tematu jest koniecznością, żeby artykuł był interesujący;
  • „lekkie pióro” – przeglądając ogłoszenia z ofertami pracy dla copywriterów, niemal w 100% prawdopodobne jest to, że w każdym pojawi się określenie „lekkie pióro”. Co to właściwie jest? To sprawne posługiwanie się językiem polskim, umiejętność układania poprawnych stylistycznie i logicznie zdań, a także umiejętność przygotowania tekstu na każdy temat. Copywriterzy mogą specjalizować się w konkretnych dziedzinach, np. nowych technologiach, motoryzacji, modzie, zdrowiu itp. Niemniej jednak na początku kariery trzeba sobie radzić także z innymi tematami. Dobry copywriter potrafi napisać artykuł na określoną liczbę słów lub znaków ze spacjami nawet o czesaniu włosów czy sposobach wywabiania plam z tapicerki;
  • umiejętność organizacji pracy i dotrzymywanie terminów – praca copywritera oparta jest na dotrzymywaniu wyznaczonych terminów. Początkowo może być to nieco trudne i niektórzy szybko się zniechęcają. Jednak umiejętność pracy pod presją czasu jest w copywritingu niezwykle ważna. Są dni, kiedy zlecenia wciąż się piętrzą, a deadline zbliża się nieubłaganie. Oczywiście nikt z nas nie jest robotem. Od czasu do czasu można poprosić klienta o wydłużenie ostatecznego terminu oddania tekstów. Jednak nie można tego robić przez cały czas. Copywriter niedotrzymujący terminów jest postrzegany jako mało profesjonalny, niektórzy odbierają to nawet jako brak szacunku. Co ważne, utrzymywanie stałego kontaktu jest koniecznością nie tylko wobec klientów, ale i swojego pracodawcy (w tym potencjalnego, jeśli staramy się o pracę). Nie ma nic gorszego, niż odpisywanie na wiadomości po upływie kilku tygodni i to z kilkoma różnymi wymówkami wyjaśniającymi np. brak realizacji zadania;
  • wiedza z zakresu marketingu i SEO – aby stworzone przez copywritera teksty były skuteczne, nie wystarcza odpowiednie użycie i rozmieszczenie słów kluczowych. Trzeba też wiedzieć, jak dobierać konkretne konstrukcje językowe (zwłaszcza perswazyjne) i rozumieć, w jaki sposób działa Internet. Dotyczy to nie tylko SEO copywriterów, ale i tych pozostałych.

Jak zostać copywriterem?

Osoby mające wymienione wyżej cechy, a także te, które chcą je doskonalić, mogą bez przeszkód spróbować swoich sił w copywritingu. Początki mogą być bardzo trudne, ale bez uporu i wysiłku w żadnym zawodzie nie odniesiemy sukcesu. Chcąc zostać copywriterem, możemy zgłosić się do agencji marketingowej i zapytać o staż czy praktyki. To dobra opcja m.in. dla studentów, którzy w ten sposób mogą rozwijać swoje umiejętności, a przy okazji zyskać źródło dochodu. Są też specjalne platformy dla copywriterów, na których publikowane są zlecenia do wykonania. Co prawda stawki za większość z nich nie są zbyt wysokie, ale można potraktować to jako szansę na zyskanie doświadczenia i wzbogacenie portfolio.

Ważne jest to, że nie trzeba zakładać własnej działalności gospodarczej, żeby móc pracować jako copywriter. Rozliczenia mogą odbywać się poprzez umowę o dzieło. Jest wiele agencji oferujących także pracę na pełen etat, ale są osoby, które cenią sobie wolność i niezależność. Wtedy prowadzenie własnej działalności jest dobrym rozwiązaniem.

Życie copywritera co prawda nie jest usłane różami, ale jest to ciekawy zawód. Każdego dnia można rozwijać wyobraźnię i poszerzać wiedzę o świecie, a przy tym pracować w domowym zaciszu (co ciekawe, także na etacie). Jeśli masz wrażenie, że copywriting to praca, w której się odnajdziesz, nie czekaj – zacznij pisać. Być może to stanie się Twoim sposobem na życie. Przy okazji życzymy wszystkim copywriterom, sobie właściwie też, samych przyjemnych tematów i niekończącej się weny!

Patrycja

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *