Cyfrowe rewolucje spowodowały ogromne zmiany w dziedzinie marketingu. Wraz z przeniesieniem świata do sfery online rozwinęły się także relacje między firmami a ich klientami. Z racji opanowania przez internet przedsiębiorstwa zostały zmuszone do wkroczenia w „wirtualną rzeczywistość”, by adaptując się do ciągłych zmian i trendów, być jak najbliżej swojej grupy docelowej.
Współcześnie marketing przestał być traktowany jako „polowanie na klienta”. Szczególny nacisk kładzie się na personalizację przekazu, tak by odbiorca odpowiednio zachęcony skorzystał z reklamowanych usług lub produktów. Dlatego też powstał digital marketing. Umożliwia dotarcie do klientów za pomocą nowoczesnych kanałów komunikacji, takich jak telefony komórkowe czy sieci społecznościowe.
Czym jest digital marketing?
Digital marketing, nazywany również marketingiem cyfrowym, jest działaniem polegającym na osiągnięciu jak najlepszych rezultatów w sprzedaży. Służy także zwiększaniu rozpoznawalności marki oraz poprawie relacji z klientem. Odbywa się to za pomocą różnorodnych technik i strategii działań promocyjnych opartych na narzędziach internetu.
Zalety digital marketingu
Efektywność wykorzystania digital marketingu potwierdza wiele aspektów. Należą do nich:
- Globalny zasięg – pozwala dotrzeć do klientów na całym świecie.
- Widoczność efektów – działalność w sieci umożliwia bieżące monitorowanie strategii digital marketingu, m.in. w postaci liczby wyświetleń.
- Koszty – jest to sposób, który może okazać się bardziej opłacalny niż tradycyjne reklamy.
- Personalizacja – przekaz koreluje z indywidualnymi potrzebami, preferencjami oraz zachowaniami konsumentów.
- Kontakt z klientem – firma na bieżąco może odpowiadać na pytania i problemy klientów, budując w ten sposób relację z nimi i dobrą więź.
- Obserwacja konkurencji – digital marketing ułatwia śledzenie działań firm konkurencyjnych, co może przyczynić się do ulepszania własnych kampanii.
- Łatwość dostosowywania się – możliwość szybkiego wprowadzania zmian zależnie od trendów czy wyników firmy.
Główne elementy digital marketingu
Na digital marketing składa się kilka ważnych elementów. Warto je znać, aby w pełni wykorzystać potencjał tego obszaru:
- SEO – pozycjonowanie stron internetowych oraz ich treści w wynikach wyszukiwania, co przyczynia się do zwiększenia wyświetleń.
- Social media marketing – część digital marketingu wykorzystująca portale społecznościowe w celu promocji usług lub produktów, tworzenia więzi z odbiorcami oraz angażowania ich.
- Content marketing – tworzenie i udostępnianie treści odpowiadających wartościom wyznawanym przez konsumentów, aby wzbudzić ich uwagę i zainteresowanie.
- E-mail marketing – wysyłanie spersonalizowanych wiadomości do klientów w celu zbudowania z nimi relacji oraz nawiązania interakcji na różnych etapach dokonywania zakupów.
- Influencer marketing – opiera się na współpracy ze znanymi i wpływowymi osobami, docierającymi do wielu użytkowników obserwujących ich w mediach społecznościowych.
Czy digital marketing jest tym samym co marketing internetowy?
Digital marketing oraz marketing internetowy mają ze sobą wiele wspólnego, aczkolwiek dzieli ich pewien aspekt. Digital marketing obejmuje nie tylko działania w obrębie internetu. Do jego narzędzi możemy zaliczyć również wiadomości SMS oraz MMS. Dlatego uznaje się, że marketing internetowy zalicza się do digital marketingu, ale nie wszystkie strategie digital marketingu możemy przypisać do marketingu internetowego.
Potrzebujesz pomocy w realizacji wybranych elementów digital marketingu? Skontaktuj się z nami i dowiedz się, co oferujemy!
Z kolei ostatnio pisaliśmy nieco o historii copywritingu, zachęcamy więc do śledzenia naszego bloga na bieżąco.
Współautorką tekstu jest Klaudia Cisek.