Szukając informacji na temat tekstów na stronie www, można znaleźć przede wszystkim wzmianki o poprawności językowej, stylistyce czy użyteczności. Co z długością treści? Warto pamiętać, że ona też odgrywa istotną rolę.

Z jednej strony nie można zniechęcać czytelników przesadnie długim tekstem. Jednocześnie należy uważać, aby nie był za krótki, ponieważ wtedy odbiorcy poczują niedosyt. Jak to pogodzić? Jaka jest odpowiednia długość tekstu na stronie www?

Idealna długość tekstu – czyli jaka?

Niestety, coś takiego jak idealna długość tekstu na stronę internetową nie istnieje. Nie ma jednej, uniwersalnej liczby znaków, którą można byłoby zastosować do każdego rodzaju treści. Wszystko zależy m.in. od budowy witryny, sposobu prezentacji informacji czy typu tekstu. Inaczej ma wyglądać wpis na blogu, a inaczej treść w zakładce „O nas” czy też opis konkretnego produktu.

Czy w takim razie długość tekstu na stronie ma znaczenie?

Tak, w dodatku duże. Należy pamiętać, że to niemal tak samo istotny czynnik jak dobór słów kluczowych, unikalność, poprawność i struktura. Zwykle im krótszy jest tekst, tym mniej merytoryczny się staje, ponieważ nie wyczerpuje w pełni tematu. Tym samym użytkownicy zaczynają szukać potrzebnych informacji w innym miejscu, a więc przenoszą się na konkurencyjną witrynę. Poza tym do krótkiej treści bardzo trudno jest wpleść frazy kluczowe w taki sposób, aby całość wyglądała naturalnie.

Z tego powodu uważa się, że dłuższe teksty są lepsze. Niemniej tu też trzeba uważać, aby nie były one zbyt długie. Większość czytelników będzie miała problem, aby dotrwać do końca, zwłaszcza gdy nie zostanie zachowana odpowiednia struktura (podział na nagłówki, wypunktowania itp.).

Liczba znaków a wymagania Google

Aby strona www zajmowała dobrą pozycję w wynikach wyszukiwania, musi być dostosowana nie tylko do potrzeb użytkowników, ale i wymagań algorytmów. Jak do kwestii długości treści podchodzi Google? Według analiz roboty wyszukiwarki przychylnie traktują te teksty, które są przede wszystkim merytoryczne, w 100% poprawne i dostosowane do zasad SEO. Co ciekawe, większość z nich nie jest przesadnie długa – po prostu dobrze przedstawiają temat, którego dotyczą.

Sprawdź nasz projekt Azjatyckie Języki

Jak długie teksty należy pisać?

Najrozsądniej będzie tu odpowiedzieć: to zależy. Tak jak już zostało wspomniane, znaczenie ma temat i rodzaj treści. Oto wskazówki dotyczące optymalnych wartości poszczególnych tekstów:

  • Opis produktu – co prawda istotną rolę odgrywa tu rodzaj produktu, ale przyjmuje się, że odpowiednia długość to mniej więcej 1000-1500 zzs (znaków ze spacjami). Jednak warto zauważyć, że czasami sprawdzają się nawet nieco dłuższe opisy, ok. 3000 zzs.
  • Opis kategorii – sytuacja wygląda podobnie, jak w przypadku opisów produktów. Według ekspertów nie może być krótszy niż 800 zzs.
  • Artykuł blogowy – minimum to według wielu ok. 350 słów. Z własnego doświadczenia możemy podpowiedzieć, że wpisy blogowe przeważnie mają długość 3000-5000 zzs. Niemniej zdarza nam się przygotowywać również dłuższe treści, nawet ok. 10 000 zzs (zwłaszcza, gdy dotyczą bardziej specjalistycznych tematów i mają mieć charakter ekspercki).
  • Treść na stronie www – średnio jest to ok. 500-3000 zzs. Zależy to od rodzaju podstrony i informacji, jakie ma przekazywać użytkownikom. Niektóre zakładki są stosunkowo krótkie (np. „Kontakt” lub „O nas”), a inne znacznie dłuższe, choćby prezentacja oferty.

Warto jeszcze raz podkreślić, że długość tekstu na stronie www nie jest jedynym ważnym czynnikiem. W przypadku wątpliwości warto przeanalizować konkurencyjne witryny i przygotować nieco dłuższy artykuł (dbając jednocześnie o to, aby był merytoryczny).

 

Tworzenie treści na stronę internetową może być kłopotliwe dla kogoś, kto nie ma w tym doświadczenia. Dlatego zachęcamy do sprawdzenia naszej oferty i kontaktu, np. poprzez formularz. Chętnie pomożemy Ci w przygotowaniu unikalnych i ciekawych tekstów!

 

Leave a comment