Przygotowanie artykułu czy tekstu promocyjnego nie wydaje się niczym szczególnie trudnym. Każdy pisał kiedyś jakąś dłuższą wypowiedź (np. w szkole), więc chyba można poradzić sobie z takim zadaniem, prawda? Jednak to nie takie proste. Doświadczony copywriter musi znać zasady tworzenia i funkcjonowania tekstów oraz mieć świadomość sposobu ich odbioru. Kim jest więc ten profesjonalista?

Co musi wiedzieć dobry copywriter?

Pisząc jakąkolwiek wypowiedź, ważna jest wiedza na temat ortografii, interpunkcji czy stylistyki – korektor nie może przecież poprawiać całego tekstu. Przygotowany artykuł specjalistyczny, opis produktu czy tekst blogowy reprezentują klienta copywritera oraz samego autora. Ważne, aby pamiętać, że odbiorcą może być każdy. Nawet jeśli przeciętny użytkownik polszczyzny nie wyłapie drobnych błędów, dla osoby wykształconej takie wpadki mogą mieć ogromne znaczenie. Niepoprawne użycie języka może zaważyć na reputacji klienta, jak i samego copywritera. Interpunkcja decyduje również o wydźwięku wypowiedzi. Wystarczy jeden niepoprawnie użyty znak i cały tekst może zyskać odmienny sens.

Doświadczony copywriter powinien także mieć wiedzę na temat różnych rodzajów tekstów i umieć dopasować do nich odpowiedni styl. Każdy ma inne cechy i wymaga innej retoryki. Niedopasowanie stylu do wypowiedzi może od razu zniechęcić odbiorcę lub wprowadzić go w niepewność co do znaczenia treści. Ponadto znajomość różnych typów tekstów pozwala piszącemu na odpowiednie formułowanie wypowiedzi, w zależności od wymagań klienta.

Copywriter w Internecie

Internet jest dzisiaj bardzo ważnym medium, mocno wpływającym na promowanie różnego rodzaju produktów czy usług. Każdy właściciel firmy chce jak najlepiej ją rozreklamować, a prosząc o pomoc copywritera, oczekuje profesjonalizmu. Nie mniej ważna od wiedzy na temat poprawności językowej jest wiedza na temat SEO. Doświadczony copywriter powinien znać sposoby na to, jak umieścić stronę internetową klienta w najwygodniejszym dla szukającego miejscu – takim, aby dotarł do niej jak najszybciej i przy jak najmniejszym wysiłku, a więc na szczycie wyników wyszukiwania. Równie istotne jest to, aby znać zasady funkcjonujące w różnych wyszukiwarkach internetowych i odpowiednio tę wiedzę wykorzystać. Korzystna pozycja witryny opiera się na poprawnym porozumieniu także z robotami.

Poza SEO profesjonalny copywriter powinien sprawnie posługiwać się językiem korzyści i przedstawić odbiorcy benefity z wyboru prezentowanych produktów lub usług. Sam opis przedmiotu nie wpływa na potencjalnego kupca tak jak przedstawienie mu zysku z jego posiadania.

Doświadczony copywriter, czyli jaki?

Jeśli copywriter ma doświadczenie i dobrze radzi sobie w swojej pracy, może znacząco pomóc w promocji firmy w Internecie. Szukając pomocy w rozreklamowaniu produktu czy usługi, warto poświęcić czas na znalezienie profesjonalisty. Niedoświadczony copywriter nie musi oznaczać od razu niepowodzenia, jednak jeśli nieumiejętnie podejmie się swojej pracy, może zaszkodzić firmie. Wykwalifikowana osoba powinna mieć także świadomość, że odbiorcami jej tekstów mogą być wszyscy lub określona grupa odbiorców. Tym samym język, którym pisze dany tekst, powinien być dostosowany do jego adresatów.

Praca copywritera nie polega jedynie na pisaniu dłuższych wypowiedzi. To zawód dla osób posiadających wiedzę na temat języka (także tego, którego celem jest perswazja), funkcjonowania w sieci czy różnego rodzaju tekstów. W poszukiwaniach wsparcia w promowaniu biznesu w Internecie warto zatrudnić copywritera z doświadczeniem, który świadomie podejmie się zleconego zadania. W przypadku problemów z samodzielnym przygotowaniem treści zachęcamy do skontaktowania się z naszym zespołem – z pewnością znajdziemy dobre rozwiązanie.

 

Współautorką tekstu jest Antonina Ciochoń, praktykantka WordPassion

Leave a comment