Facebook firmowy – jak prowadzić fanpage?

Facebook firmowy – jak prowadzić fanpage?

Założyłeś już fanpage swojej firmy na Facebooku? Możesz więc zacząć planować, jakie treści będą na nim publikowane. Zyskanie dużej popularności i zdobycie nowych obserwatorów (którzy mogą stać się też klientami) wymaga cierpliwości, odpowiedniej strategii i odrobiny kreatywności. Jak prowadzić Facebook firmowy, aby stał się dodatkową formą reklamy? O tym jest nasz kolejny artykuł.

Jakość, nie ilość

Żeby zwiększyć popularność firmowego fanpage’a, nie musimy każdego dnia publikować kilka postów. Takie działania nierzadko odnoszą skutek przeciwny do zamierzonego – zbyt często pojawiające się treści wywołują irytację i są uznawane za spam. Poza tym osoby, które polubiły nasz fanpage, mogą zacząć blokować wyświetlanie wpisów, co ogranicza ich zasięg. Kiedy jednego dnia mamy dużo pomysłów na posty, po prostu zaplanujmy ich publikację na kilka kolejnych dni.

Planując posty, starajmy kierować się prostą zasadą: jakość, nie ilość. To ich treść jest najważniejsza, a nie częstotliwość, z jaką się pojawiają. Im częściej publikowane są nowe wpisy, tym bardziej zmniejsza się zasięg kolejnych – mogą więc nie dotrzeć do dużej grupy odbiorców. Oczywiście nie oznacza to, że możemy publikować coś raz na dwa tygodnie czy raz na miesiąc. Rzadko aktualizowany fanpage nie wygląda dobrze, potencjalni klienci mogą uznać naszą firmę za mało wiarygodną i nieprofesjonalną.

Posty możemy publikować w weekendy i dni ustawowo wolne od pracy. Wtedy niemal każdy z nas ma więcej wolnego czasu, w efekcie czego popularność wpisów na Facebooku może znacząco wzrosnąć. Aby treści pojawiły się w określonym dniu, warto skorzystać z opcji planowania postów. Wystarczy ustawić datę i godzinę, aby nowy wpis pojawił się w wybranym momencie.

Nie zawsze jednak publikacja w dni wolne się sprawdza, może to zależeć od firmy i branży, w jakiej się specjalizuje. Często słyszy się, że wpisy dodawane od poniedziałku do piątku w godzinach wieczornych docierają do największego grona odbiorców, gdyż większość użytkowników dopiero po pracy sprawdza aktualności w social mediach. Nie każda grupa docelowa jest aktywna o tej samej godzinie i o tym także musimy pamiętać. Warto więc wypróbować publikowanie postów o różnej porze, aby przekonać się, jak odbierają nas klienci. Na podstawie kilkudniowych obserwacji zdecydujemy, kiedy najlepiej dodawać nowe wpisy, aby przyniosły oczekiwany rezultat. Dla przykładu, restauracje prowadzące fanpage na Facebooku zwykle wykorzystują go jako dodatkowy kanał informacji o nowych promocjach, daniach dnia itp. Aby takie posty zachęciły klientów do odwiedzenia lokalu, powinny być opublikowane rano, jeszcze przed otworzeniem restauracji.

Forma postów

Wspomnieliśmy, że najważniejsza jest jakość postów, a więc ich wartość merytoryczna. Niemniej jednak uwagę trzeba zwrócić także na element graficzny. Wpisy powinny być opatrzone pasującym zdjęciem, grafiką czy nawet krótkim filmikiem, zależnie od ich tematyki. Niekiedy graficzna prezentacja zmniejsza zasięg postu, ale jednocześnie staje się on bardziej interesujący dla odbiorców. To oznacza, że użytkownicy Facebooka chętniej reagują na wpisy, publikują komentarze, a nawet wysyłają prywatne wiadomości. Czy zawsze musimy dodawać element graficzny do postów? Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Zazwyczaj jest tak, że treści bez zdjęć są uznawane za mało ciekawe. Jednak wklejanie grafiki do każdego wpisu także jest niezbyt dobrym rozwiązaniem, gdyż nie do wszystkich treści można znaleźć taką, która będzie pasować.

Ustawienia Messengera

Zakładając firmowy fanpage na Facebooku, dajemy swoim klientom możliwość kontaktu z nami poprzez Messenger. Nie możemy zapomnieć o zoptymalizowaniu go, aby ułatwić komunikację. Na początek powinniśmy ustawić tzw. wiadomość powitalną, która wyświetli się w okienku czatu, gdy użytkownik Facebooka po raz pierwszy postanowi do nas napisać. Można ją spersonalizować tak, aby wyświetlało się w niej np. imię konkretnej osoby, co z pewnością zostanie odczytane jako miły gest.

Zadbajmy także o ustawienie automatycznej odpowiedzi na wiadomość, gdy użytkownicy postanowią się skontaktować poza godzinami naszej pracy. Wtedy z pewnością nikt nie będzie nerwowo czekał na wiadomość zwrotną, nie wiedząc, kiedy dokładnie się pojawi.

Fanpage firmowy nie jest prywatny

Tematyka postów powinna być spójna i nawiązywać do profilu naszej działalności. Należy się zastanowić, kto jest odbiorcą treści i co mogłoby go zainteresować. Często użytkownicy Facebooka negatywnie odbierają wpisy, które w żaden sposób nie nawiązują do tego, czym zajmuje się firma. To może skończyć się zmniejszoną liczbą obserwatorów. Na profilu WordPassion staramy się więc publikować treści dotyczące głównie marketingu internetowego oraz nauki języków obcych, ponieważ właśnie tym się zajmujemy.

Czasami właściciele firmowego fanpage’a zapominają, że nie jest to ich profil prywatny i nie powinno się na nim publikować treści niezwiązanych z branżą. Chodzi tu np. o śmieszne obrazki czy filmy. Mimo że tego typu posty cieszą się popularnością na Facebooku, to duża liczba polubień wiąże się z tym, że odbiorcy trafiają na nie przypadkowo i tak naprawdę nie są zainteresowani usługami czy produktami oferowanymi przez firmę. Od czasu do czasu możemy sobie pozwolić na opublikowanie wpisu o lżejszej tematyce, ale tak jak już zostało wspomniane – musi nawiązywać do działalności firmy.

Kreowanie wizerunku

Na Facebooku, podobnie jak w innych mediach społecznościowych, możemy z powodzeniem wykreować pozytywny wizerunek firmy. Jak to zrobić? Jednym z lepszych sposobów jest podziękowanie za udostępnienie naszego posta. Szacuje się, że ok. co dziesiąty użytkownik reaguje na taki gest. Powinniśmy również reagować na wszystkie komentarze publikowane pod postami, nawet jeśli klienci wyrażają w nich swoje niezadowolenie. Wchodzenie w interakcję z innymi użytkownikami zwiększa widoczność profilu – publikowane przez nas komentarze mogą zobaczyć nie tylko osoby, które są ich adresatami, ale przeważnie także ich znajomi.

Rób sobie przerwy

Wielu specjalistów działających w branży marketingowej zaleca, aby posty w mediach społecznościowych planować z wyprzedzeniem. Jednak czasami kilkudniowa przerwa w publikowaniu treści może zwiększyć nasz zasięg. Pierwszych kilka postów po dłuższej nieobecności na Facebooku może osiągać 2- lub 3-krotnie większą popularność niż te wstawiane przed przerwą. Jeśli więc zauważymy, że nasze wpisy nie docierają do dużej liczby odbiorców, możemy wypróbować metodę z krótką przerwą i sami przekonać się o jej skuteczności.

Ciekawi Cię, czy są pewne praktyki i działania, których na Facebooku lepiej unikać? Jeśli tak, już teraz zachęcamy do przeczytania kolejnego wpisu, który będzie dotyczyć najczęściej popełnianych błędów w prowadzeniu firmowego fanpage’a. Czekamy także na komentarze dotyczące innych sposobów na zwiększenie popularności firmowego Facebooka.

 

Patrycja

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *