Firmowy fanpage – tego lepiej unikać na Facebooku

Firmowy fanpage – tego lepiej unikać na Facebooku

Zakładając firmowy fanpage na Facebooku, powinieneś wiedzieć nie tylko to, jakie działania są zalecane, ale również czego powinieneś unikać. Nawet z pozoru niewielkie błędy mogą spowodować spadek liczby obserwatorów lub co gorsza, utratę dobrych relacji z klientami. Poza tym czasami zdarza się, że niewłaściwie prowadzony fanpage ma ograniczoną do minimum oglądalność. Jakie są podstawowe błędy w wprowadzeniu profilu na Facebooku?

Kupowanie polubień

Jednym z najłatwiejszych sposobów na zwiększenie popularności fanpage’a jest kupowanie lajków. Jednak nie jest to metoda bez wad. Zazwyczaj jest tak, że fani, których zdobyliśmy w ten sposób, prawdopodobnie nie będą zainteresowani publikowanymi przez nas treściami (lub w ogóle nie będą świadomi, że polubili nasz profil). Wtedy publikowane posty mogą oznaczać jako spam. Jeśli będzie się to często powtarzać, widoczność treści spadnie również wśród pozostałych obserwujących, którzy początkowo wykazywali zainteresowanie naszym profilem i dlatego wybrali opcję „lubię to”. Poza tym Facebook bardzo często jest w stanie szybko wychwycić takie praktyki jak kupowanie lajków, a wtedy zwiększona liczba polubieni zostaje anulowana. Zamiast w sztuczny sposób zwiększać popularność fanpage’a, lepiej poświęcić więcej czasu na jego prowadzenie i interakcję z użytkownikami Facebooka, aby wzbudzić ich zainteresowanie.

Brak dialogu

Co prawda prowadzenie firmowego fanpage’a opiera się w dużej mierze na publikowaniu postów o odpowiedniej tematyce, ale nie jest to jedyne działanie. Musimy też pamiętać o utrzymywaniu kontaktu z aktywnymi użytkownikami, którzy publikują komentarze, udostępniają nasze treści, a także wysyłają wiadomości prywatne. Inaczej nie zdołamy nawiązać trwałych relacji z osobami wykazującymi zainteresowanie naszym profilem, co może je zniechęcić do skorzystania z oferowanych przez nas usług. Jednocześnie nie powinniśmy być zbyt nachalni. Niektóre firmy codziennie publikują posty z pytaniami typu „jak minął dzień?”, „jakie masz plany na weekend?” itp. Po pewnym czasie staje się to irytujące, a nawet jest odbierane jako nieco infantylne zachowanie.

Usuwanie negatywnych komentarzy

Nawet jeśli będziemy wyjątkowo się starać, na naszym profilu prawdopodobnie i tak pojawią się komentarze o negatywnej treści (nie zawsze zgodne z prawdą, wszystko zależy od sytuacji). Co prawda nie wpłyną one dobrze na naszą popularność, niemniej jednak nie powinniśmy ich usuwać. To może spowodować, że pozostali użytkownicy stracą do nas zaufanie, ponieważ staramy się coś ukryć. Usuwanie komentarzy nierzadko zachęca ich autorów do dalszego podejmowania tematu, w efekcie czego na fanpage’u mogą pojawić się znacznie bardziej krytyczne wpisy.

Co zrobić, gdy na profilu pojawią się negatywne komentarze? W takiej sytuacji możemy napisać do ich autorów prywatne wiadomości, aby załagodzić sytuację i wyjaśnić wszystkie wątpliwości.

Publikowanie za długich wpisów

Publikowane na fanpage’u posty powinny być zróżnicowane – nie do każdego z nich musimy dodawać zdjęcie czy grafikę. Jednak to często sprawia, że tworzymy wyczerpujące artykuły, które trudno jest przeczytać do końca. Posty nie mogą być za długie – mają być rzeczowe, przyciągające naszą uwagę i stosunkowo krótkie. Oczywiście dużo zależy też od tego, o czym piszemy. Czasami temat jest na tyle ciekawy, że trudno jest napisać jedynie kilka zdań. Wówczas możemy zaplanować kilka postów dotyczących danej tematyki, aby stopniowo dostarczać użytkownikom informacji i zachęcać ich do regularnych odwiedzin fanpage’a.

Bezpodstawne krytykowanie

Coraz częściej mówi się o zjawisku „hejtu” w Internecie. Prowadząc firmowy fanpage, musimy mieć na uwadze, że krytykowanie konkurencji czy fanów nie jest dobrym rozwiązaniem, nawet jeśli chcemy w ten sposób odpowiedzieć na negatywne opinie na nasz temat. Jeżeli chcemy się odnieść do krytyki na nasz temat, zróbmy to w sposób wyważony i profesjonalny. Nie może to być atak personalny. Firmowy Facebook to nie jest odpowiednie miejsce na wyrażanie osobistych poglądów i emocji. Może to mieć negatywny wpływ na wizerunek firmy, przyczynić się do zmniejszenia liczby lajków, a nierzadko też do utraty klientów. Zaufanie do marki trudno jest odbudować, może to bardzo długo potrwać.

Niewykorzystanie wszystkich funkcji Facebooka

Kiedy zakładamy firmowego fanpage’a na Facebooku, powinniśmy się upewnić, że w pełni wykorzystaliśmy wszystkie dostępne funkcje. Znaczenie może mieć nawet to, czy nadaliśmy profilowi unikalny adres URL i uzupełniliśmy wszystkie rubryki w danych kontaktowych. Niedopracowany fanpage nie wzbudza zaufania użytkowników, tak samo, jak nieaktualizowane informacje (ewentualnie sprzeczne z tymi, które podaliśmy na swojej stronie internetowej). Co więcej, od czasu do czasu Facebook wprowadza nowe opcje, więc warto regularnie w ustawienia fanpage’a.

Stosując się do naszych wskazówek umieszczonych nie tylko w tym, ale i poprzednich wpisach (m.in. tu), możesz skutecznie poprawić widoczność fanpage’a swojej firmy na Facebooku i dotrzeć do szerszego grona odbiorców. Kolejny post będzie dotyczył już portalu You Tube – czy tam firma także powinna być aktywna? Jak się okazuje, krótkie filmy także mogą być świetnym narzędziem promocji.

Jeśli chcesz dodać coś na temat prowadzenia fanpage’a na Facebooku, nie wahaj się – podziel się swoimi przemyśleniami w komentarzu.

 

Patrycja

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *