Zdarza się, że osoby kontaktujące się z agencją marketingową lub copywriterem pracującym jako freelancer narzekają na zbyt wysokie stawki. Czy słusznie? To zależy od sytuacji i kilku istotnych czynników, takich jak liczba tekstów, poziom ich skomplikowania czy termin wykonania zlecenia.

Warto zdawać sobie sprawę z tego, że do odnoszenia sukcesów w zawodzie copywritera, tak samo jak w każdym innym, potrzebne są określone kompetencje. Bez nich napisanie poprawnego językowo tekstu uwzględniającego zasady SEO i podane przez klienta wytyczne nie jest możliwe. Ile tak naprawdę kosztuje copywriting?

Cennik copywritera – na jakiej podstawie ustala się stawki?

Każdy copywriter ma własny cennik. Z tego powodu stawki się różnią, czasami jedynie o kilka, ale niekiedy nawet o kilkadziesiąt złotych. Większość osób wykonujących ten zawód podaje cenę w odniesieniu do 1000 zzs (znaków ze spacjami). Wtedy najłatwiej można obliczyć, ile będzie kosztować konkretne zlecenie.

Podstawowym czynnikiem wpływającym na stawkę jest rodzaj tekstu. Wpisy blogowe czy opisy produktów zwykle powstają znacznie szybciej niż np. artykuły specjalistyczne. Te drugie wymagają bardziej szczegółowego researchu i starannego weryfikowania informacji. Im bardziej skomplikowana i wymagająca treść, tym więcej będzie kosztować. To samo dotyczy tematyki tekstów.

Przeglądając nasz cennik, można znaleźć informację o tym, że cena zależy również od takich kwestii jak dostępność źródeł, na których można się oprzeć i dodatkowe czynności do wykonania. Może to być np. przygotowanie elementów graficznych. Ponadto ważną rolę odgrywa liczba zamówionych tekstów, język oraz czas, w jakim mają powstać. Im szybciej copywriter musi przygotować treść, tym wyższa okazuje się stawka. Wynika to m.in. z faktu, że musi on przerwać pracę nad innymi zleceniami, dla których deadline jest znacznie dłuższy.

Stawka a umiejętności

Nie każdy może pisać teksty, stąd zainteresowanie copywritingiem wciąż wzrasta. Niestety osoby, które zamawiają treść, często nie do końca zdają sobie z tego sprawę. Aby odnosić sukcesy jako copywriter, trzeba wykazać się cechami takimi jak: kreatywność, umiejętność pracy pod presją czasu, wiedza z zakresu reklamy, marketingu i SEO czy też znajomość technik sprzedaży i perswazji. Do tego dochodzi oczywiście świetna znajomość gramatyki, interpunkcji i ortografii.

Czy każdy może zostać copywriterem? Nie jest to praca dla wszystkich, gdyż pisanie tekstów na zamówienie wymaga dyscypliny i zaangażowania. Osoby, które piszą nie tylko po polsku, muszą też bardzo dobrze znać języki obce, co zwykle wiąże się z wieloletnią nauką. Ważna jest ponadto pasja. Bez niej tworzenie treści szybko stanie się męczące, a wypalenie zawodowe następuje znacznie szybciej, niż początkowo sądziliśmy.

Copywriting cena – dlaczego teksty tyle kosztują?

Wielu copywriterów narzeka, że potencjalnym klientom nie odpowiadają proponowane przez nich stawki. Komentarze takie jak to zbyt drogo, mogę zaoferować maksymalnie 15 zł/1000 zzs czy w takim razie poszukam kogoś, kto zaoferuje niższą cenę pojawiają się zaskakująco często. Czasami stawki rzeczywiście mogą początkowo wydawać się zbyt wysokie. Jednak jeśli chodzi o copywriting, cena najczęściej idzie w parze z jakością.

Dobry copywriter wie, jak dużo pracy będzie od niego wymagał zlecony tekst i na tej podstawie ustala stawkę. Napisanie poprawnego, atrakcyjnego dla czytelnika i uwzględniającego zasady SEO tekstu w 30 minut nie jest możliwe. Zwłaszcza gdy ma to być artykuł specjalistyczny czy chwytliwa treść reklamowa. Niekiedy sam research trwa 2-3 razy dłużej. Poza tym nikt nie odsyła zlecenia od razu po wykonaniu. Przeważnie copywriter zostawia tekst na minimum kilka godzin i dopiero później do niego wraca, aby wychwycić ewentualne błędy. W naszej agencji treść jest dodatkowo sprawdzana w specjalnym programie antyplagiatowym, aby wykluczyć problemy z jej oryginalnością.

Copywriter to osoba, która co miesiąc opłaca rachunki, robi zakupy, jeździ samochodem lub publicznymi środkami transportu i przede wszystkim ma rodzinę. Agencje zatrudniające pracowników na podstawie umowy o pracę muszą nie tylko zapewnić im comiesięczną pensję, ale także uwzględnić inne koszty. Wiążą się one m.in. z ubezpieczeniem, okresowymi badaniami czy zapewnieniem niezbędnych do pracy sprzętów i programów (które wymagają zakupu licencji). Przeważnie do tego dochodzą dodatkowe wydatki, np. z wynajem biura i rachunki za media, benefity pracownicze oraz prowadzenie księgowości. Z tego powodu oferowanie tekstów za wyjątkowo niskie stawki nie jest możliwe ani tym bardziej opłacalne.

Profesjonalista nie pozwoli sobie na proponowanie niekorzystnych cen również z innego powodu – z szacunku do swojego zawodu i doświadczenia. Copywriter zdobywa i doskonali swoje umiejętności przez lata. Wciąż poprawia swój warsztat, aby móc zapewnić klientom jeszcze wyższą jakość tekstów. Choć praca umysłowa znacząco różni się od pracy fizycznej, również nie jest łatwa.

W branżach takich jak copywriting cena często jest zróżnicowana. Szukasz profesjonalnej agencji, która stworzy dla Ciebie merytoryczne wpisy blogowe, treść na stronę www lub inne teksty? Wypełnij formularz kontaktowy, aby otrzymać indywidualną wycenę zlecenia.

Leave a comment