Copywriting wciąż zyskuje na popularności. Jednak nawet osoby pracujące w tej branży często nie wiedzą, skąd wziął się ich zawód. A historia copywritingu jest naprawdę ciekawa i warto ją znać! Oto najważniejsze informacje, jakie udało nam się zebrać.

Ojciec copywritingu – John Emory Powers

Aby wyjaśnić, jak powstał copywriting, nie będziemy wracać do zamierzchłych czasów i wyjaśniania, jak wynaleziono pismo. Jednak mimo wszystko trzeba się nieco cofnąć w czasie, do XIX wieku. W latach 1837-1919 żył John Emory Powers, który uznawany jest za ojca copywritingu.

Był pierwszym niezależnie pracującym autorem tekstów i pisał dla kilku domów towarowych. John Emory Powers stawiał na prosty język i fakty, unikał też dołączania do swoich tekstów graficznych elementów. To m.in. dzięki niemu wiele firm uniknęło bankructwa – niektórym udało się wręcz zwiększyć swoje zyski, nawet dwukrotnie. Mężczyzna pisał teksty dla kilku klientów jednocześnie i śmiało możemy nazwać go freelancerem.

To oczywiście nie jest jedyna ważna postać dla copywritingu. Należy także wspomnieć o innych twórcach, którym sporo zawdzięczamy:

  • Bruce Fairchild Barton (1886-1967) – zanim rozwinął karierę jako republikański polityk, zajmował się pisaniem tekstów. Był publicystą i redaktorem magazynu, a później założył agencję reklamową Burton, Durstine & Osborn. Co ciekawe, to jemu przypisuje się stworzenie nazwy General Motors. Poza tym to on jako pierwszy wykorzystał storytelling.
  • Claude C. Hopkins (1866-1932) – twierdził, że podstawowym celem reklamy jest zapewnienie wysokich wyników sprzedażowych. Uważał za niezbędne, aby copywriterzy dostarczali odbiorcom informacje pomocne przy podejmowaniu świadomych decyzji zakupowych. Według niego konieczne było także badanie oraz testowanie produktów.
  • David Ogilvy (1911-1999) – jeden z najbardziej cenionych i znanych twórców reklamy, często nazywany jej ojcem. Wyróżniał się indywidualnym podejściem do produktu, do teraz jego niektóre pomysły są uznawane za nowatorskie. Pracował dla takich firm jak Dove, Saab czy Marlboro.

Jak powstał copywriting – rozwój internetu

Dawniej copywriting wykorzystywany był przede wszystkim w radiu, telewizji i prasie – były to główne środki masowego przekazu. Od lat 90. XX wieku intensywnie rozwija się kolejne medium, czyli internet. Jego pojawienie się sprawiło, że copywriting zaczął dawać coraz więcej możliwości, a przekonujemy się o tym do dziś.

Usługi świadczone przez copywriterów są przydatne w wielu obszarach internetu. Dobrze napisane teksty sprawdzają się na stronach www, w opisach produktów i kategorii, na blogu oraz w mediach społecznościowych.

Jaką przyszłość czeka copywriting?

Trudno odpowiedzieć na takie pytanie, ponieważ wszystko dynamicznie się zmienia. Copywriter to dziś wyjątkowo popularny zawód, ale czy tak będzie zawsze? Niedawno zastanawiałyśmy się na blogu, czy sztuczna inteligencja może nas zastąpić. Na ten moment nie wydaje się to możliwe, ale faktem jest, że konkurencja w tej branży staje się coraz większa. Warto więc stale się rozwijać i doskonalić swoje umiejętności, aby tworzyć oryginalne i skuteczne teksty.

Leave a comment