Jak współpracować z copywriterem? Najważniejsze kwestie

Profesjonalny copywriting to coś, na czym zależy wielu firmom. W obecnych czasach, bez dobrej reklamy w Internecie i odpowiednio przygotowanych treści na stronie, zdecydowanie trudniej trafić do nowych klientów i zwiększyć zyski. Jak nawiązać współpracę z freelancerem a może lepsza będzie agencja copywriterska. Co wybrać, aby być zadowolonym z efektów współpracy? Postanowiliśmy podzielić się swoim doświadczeniem i zwrócić uwagę na najważniejsze kwestie, których nie można pominąć podczas wspólnej pracy. 

Wybór odpowiedniego copywritera

Pierwszym krokiem na drodze do dobrej współpracy jest znalezienie odpowiedniej osoby lub firmy, która zajmie się przygotowaniem treści. Jak to zrobić? Większość użytkowników wykorzystuje do tego Internet i wpisuje w wyszukiwarkę np. frazę ‘copywriter Rzeszów’, a następnie sprawdza kilkanaście lub kilkadziesiąt pierwszych wyników. Na samej górze strony pojawiają się reklamy, są one odpowiednio oznaczone. Wpisanie zapytania z danym miastem wcale nie oznacza, że znajdziemy firmę, która właśnie tam ma siedzibę. W przypadku współpracy copywriterskiej miejsce nie ma dużego znaczenia. My, jako WordPassion, świadczymy usługi Klientom z różnych miast. W większości podejmowane przez nas współprace mają charakter zdalny, dlatego nic nie ogranicza nas w działaniu.

Czy trzeba obawiać się współpracy online? Pewnie niektórzy trochę się jej boją i dlatego zależy im, aby copywriter pochodził z tego samego miasta i można było się z nim spotkać. Pamiętajmy jednak, że obecnie istnieje wiele sposób na komunikację, od rozmów telefonicznych, po korespondencję mailową i spotkania na żywo przez Internet. Aby ustalić zasady współpracy, nie trzeba organizować tradycyjnego spotkania.

Dobra agencja copywriterska czy freelancera – po czym poznać? Na pewno warto zwrócić uwagę na stronę internetową i zawartą tam treść. Jeśli strona jest starannie wykonana i nie ma na niej błędów, to pierwszy znak, że masz do czynienia z profesjonalistami. Warto też sprawdzić wcześniejsze realizacje. Na stronie WordPassion jest portfolio, w razie potrzeby wysyłamy też przykładowe teksty mailowo, na życzenie.

Pojawia się też pytanie – freelancer czy agencja copywriterska? Za współpracą z co najmniej kilkuosobową firmą przemawia to, że jest ona w stanie zrealizować nawet większe zlecenie w krótszym czasie. W agencji pracują też osoby z różnym wykształceniem i wiedzą, które można przydzielić do danego zlecenia i wykorzystać ich doświadczenie.

Brief

Brief jest czymś, bez czego copywriter właściwie nie może rozpocząć pracy. Jest on niezbędny nawet do jej wyceny, dlatego na jego przygotowanie powinno się zwrócić szczególną uwagę. Pojęcie briefu jest tłumaczone jako zapytanie ofertowe, w którym znajdują się kluczowe informacje na temat danego zlecenia. Dotyczą one w szczególności rodzaju tekstu, grupy docelowej, formy i długości (najczęściej podawana jest ilość znaków ze spacjami, czyli zzs). Brief stanowi swego rodzaju zestaw oczekiwań, które osoba odpowiedzialna za tworzenie tekstu powinna spełnić, aby współpraca przebiegła prawidłowo. Jeśli tekst ma dotyczyć produktów/usług, w briefie powinny być zawarte najważniejsze informacje na ten temat albo odnośnik, gdzie można je znaleźć. Często kłopotliwa jest forma zwrotu do odbiorcy, niektórzy preferują użycie w tekstach słów bezpośrednich np. Ty, inni wolą oficjalny styl wypowiedzi (Państwo), a czasami pojawia się prośba, aby tekst był bezosobowy. Jeśli jesteś zleceniodawcą i wiesz, czego na pewno nie chcesz w tekście, koniecznie o tym napisz. Są osoby, które nie lubią używania określonych słów czy sformułowań. 

Sprawny kontakt

Kluczową kwestią jest sprawny kontakt, czego można dowiedzieć się zarówno od zleceniodawców, jak i osób, które zajmują się tworzeniem tekstów. Każda profesjonalna agencja copywritingu daje możliwość kontaktu w różnych sposób: telefonicznie, mailowo czy poprzez formularz kontaktowy. W WordPassion staramy się odpisywać na maile możliwie najszybciej. W dni robocze odpowiadamy na zapytania ofertowe i przygotowujemy wycenę zazwyczaj w mniej niż 24h. Sprawny kontakt jest ważny także już na etapie realizacji zlecenia, bo obie strony mogą mieć pewne wątpliwości, które wymagają wyjaśnienia. Jeśli jako zleceniodawca albo copywriter planujesz w określonym czasie być poza biurem/na urlopie, powiadom o tym wcześniej osoby, z którymi współpracujesz. Niezależnie od tego, którą ze stron zlecenia się jest, powinno się dbać o możliwie szybkie odpowiadanie na wiadomości. Warto pamiętać, że z drugą stroną masz ten sam cel.

Zapłata

Sprawy dotyczące finansów również są ważne dla dwóch stron. Zleceniodawcom bardzo często zależy na tym, aby znaleźć osobę, która napisze potrzebne teksty za jak najmniejszą kwotę. Nie można jednak oczekiwać tego, że teksty za kilka złotych za 1000 zzs będą na najwyższym poziomie. Cena usług copywriterskich jest różna i zależy od wielu czynników. Opisy produktów są tańsze niż wpisy blogowe czy teksty eksperckie. Freelancerzy i agencje copywriterskie mające strony internetowe, często decydują się na umieszczenie w nich cennika. Ma on zazwyczaj charakter poglądowy, bo bez znajomości szczegółów zlecenia trudno wskazać cenę. 

Decydując się na współpracę, warto dowiedzieć się, czy copywriter oferuje rozliczenie w formie faktury VAT. Zlecenie można też realizować na podstawie umowy o dzieło, choć jest to nieco mniej powszechna forma, co można zauważyć chociażby na grupach copywriterskich, w których zleceniodawcy poszukują osób do pisania tekstów.

Nie ma nic dziwnego w tym, że przed podjęciem się zlecenia, agencja copywriterska albo freelancer poprosi o zaliczkę. Jest to standardowa procedura, która ma zabezpieczyć interesy strony. Ważne jest również spisanie umowy, która będzie stanowiła dowód na podjęcie współpracy. W dokumencie muszą znaleźć się szczegóły dotyczące zlecenia.

Terminy

Podejmując współpracę z copywriterem, należy ustalić jej zasady, w tym termin na realizację zlecenia. Określając go, warto mieć na uwadze ilość tekstów, które zlecamy. Trudno wymagać, aby nawet kilkuosobowy zespół stworzył w 3 dni merytoryczne teksty na kilkadziesiąt zzs. Warto też poprosić o to, aby tworzone artykuły były przekazywane regularnie, po napisaniu i sprawdzeniu. Wtedy będziemy mogli zweryfikować, czy ich forma nam się podoba, dać feedback, ewentualnie naprowadzić copywritera i po prostu opublikować niektóre teksty wcześniej.

Poprawki

Osoby, które współpracują z naszą agencją, mogą liczyć na to, że w razie potrzeby w tekstach zostaną wprowadzone stosowne poprawki. Warto ustalić tę kwestię z wybranym copywriterem na początku i zapytać, czy usługa ta jest dodatkowo płatna i w jakim terminie można zgłaszać ewentualne zastrzeżenia.

Współpraca, czy z to agencją copywriterską czy freelancerem, może być naprawdę przyjemna, wystarczy tylko dobrze się do tego przygotować. Stworzenie odpowiednich warunków do pracy nie jest trudne. Ogólny wniosek jest jeden – obie strony muszą się starać. Jeśli poszukujesz firmy, która opracuje dla Ciebie opisy produktów, artykuły SEO, teksty na stronę internetową czy treści eksperckie, służymy pomocą.

Leave a comment