Na rynku pojawia się coraz więcej freelancerów, chcących spróbować swoich sił i umiejętności pisarskich w zawodzie copywritera. Dla wielu z nich początki są bardzo trudne, dlatego część szybko rezygnuje. Jednak bardziej nieugięte osoby wytrwale próbują przebić się wśród konkurencji. Zastanawiasz się, jak wyróżnić się z tłumu i zostać docenionym wśród zleceniodawców?

W dalszej części artykułu omówimy wskazówki, którymi możesz się kierować, jeżeli chcesz dobrze zarabiać jako copywriter.

Kim jest i czym zajmuje się copywriter?

Copywriter to osoba, która pisze teksty. To głównie treści reklamowe, promocyjne oraz PR-owe. Osoba pracująca w tym zawodzie potrafi stworzyć chwytliwe hasła czy nazwę firmy, która jest nie tylko zlepkiem liter z wolną domeną, ale także ma konkretne znaczenie oraz jest powiązana z przyjętą strategią. Copywriter to osoba przygotowująca, wymyślająca, przewidująca, a przede wszystkim pisząca treści, które chce się czytać. Potrafi komunikować się ze społecznością, której chce coś przekazać. W ofertach copywriterów możemy znaleźć takie usługi jak: artykuły blogowe, artykuły eksperckie, opisy produktów, hasła reklamowe, posty do social mediów oraz teksty na strony internetowe.

Jakie umiejętności powinien mieć dobry copywriter?

Wiele osób uważa, że copywriterem może zostać każdy, bo przecież wszyscy piszemy wypracowania w szkole. Jednak umiejętności nabyte podczas odrabiania prac domowych nie są wystarczające. Jeżeli chcesz dobrze nauczyć się zawodu, zostać profesjonalnym i cenionym copywriterem, musisz liczyć się ze zmianą dotychczasowego sposobu myślenia oraz dopracowaniem warsztatu. W copywritingu ważne jest, aby znać funkcjonujące w świecie reklamy formaty, takie jak body copy czy tagline. Istotne jest także, aby zaznajomić się z psychologią sprzedaży, socjologią oraz trendami panującymi w świecie marketingu i social mediów. Jeżeli chcesz zostać copywriterem, wiedz, że nie wystarczy umiejętność tzw. lekkiego pióra i poprawnego pisania, musisz także dobrze poznać specyfikę pracy. Jest wiele odmian tego zawodu, dlatego nawet jeżeli nie jesteś mistrzem ciętej riposty, to nadal możesz odnieść sukces, tworząc poradniki czy opisy produktów. Rzadko bywa, że zleceniodawca jednocześnie potrzebuje wszystkich rodzajów treści. Z tego względu każdy ma szansę znaleźć klienta, który będzie zadowolony z zakresu przygotowanej przez nas oferty.

Copywriting i Conent writing – WordPassion

Copywriter — etat czy wolny strzelec?

Inaczej wygląda praca copywritera pracującego na etacie dla firmy, a inaczej freelancera, który sam szuka zleceń na różnych portalach. Copywriter na etacie zazwyczaj tworzy treści dla jednego lub kilku klientów. Współpraca zwykle jest stała i trwa tak długo, aż klient zrezygnuje z danej agencji (czego oczywiście nikomu nie życzymy). Praca na etacie polega przeważnie na tworzeniu przez wiele miesięcy lub nawet lat treści dla jednej marki. Copywriterzy są często odpowiedzialni za tworzenie kampanii reklamowych.

Inaczej wygląda praca osoby, która samodzielnie szuka zleceń na różnych portalach. Zdarzają się długotrwałe współprace z jednym klientem, ale częściej mamy tu do czynienia z występowaniem zmienności kontrahentów. Jeżeli copywriter nie zdobędzie stałych klientów, z czasem wypada z rynku.

Jak zostać copywriterem — od czego zacząć?

Coraz więcej osób zastanawia się, jak zostać copywriterem. Zacznijmy od najbardziej banalnych kwestii. Pewnie nie raz słyszałeś lub czytałeś o tym, że po prostu trzeba zacząć pisać. Początki w zawodzie copywritera są trudne. Pamiętaj o tym, że liczy się ciężka praca. Nie będziesz zarabiać, tworząc jedno hasło reklamowe na miesiąc czy pisząc jeden wpis na bloga. Musisz zacząć dużo pisać, nawet bez konkretnych zleceń. Na początku spora część tekstów trafi pewnie do szuflady, ale dzięki temu nabierzesz większych umiejętności pisarskich. Pomogą Ci trafiać treścią do osób, które będą chętnie czytały Twoje wpisy.

W przeciągu kilku ostatnich lat branża copywriterska znacznie się rozluźniła. Jest coraz więcej osób, które chcą nie tylko pisać do szuflady, ale tworzą, udostępniając swoje treści w social mediach czy na własnym blogu. Dla wielu firm przestaje liczyć się wykształcenie kierunkowe. Większa uwaga poświęcana jest talentowi, doświadczeniu oraz pasji do pisania. Mimo wszystko warto skorzystać z wiedzy zawartej w książkach lub zapisać się na kurs copywritingu. Pozwoli to na sprawne działanie w branży. Pierwsze zlecenia to okres budowania portfolio, a także zdobywania wiedzy o funkcjonowaniu zawodu oraz komunikacji z klientami. Stwórz PDF, w którym zaprezentujesz swoją ofertę oraz cennik i przygotuj kilka przykładowych tekstów. Istotną kwestią w zawodzie copywritera jest specjalizacja. Warto konkretnie określić zakres swojej działalności oraz branżę, w której chcesz działać. Analiza zainteresowań oraz zdobyte doświadczenie pozwolą zdecydować, który sektor rynku jest Ci najbardziej znany.

Jak znaleźć pracę lub pozyskać klientów jako copywriter bez doświadczenia?

Jeżeli poszukujesz zatrudnienia w agencji, najlepiej skorzystaj z takich portali jak pracuj.pl czy LinkedIn. Znajdziesz tam wiele ofert o pracę w zawodzie copywritera. Przeglądając ogłoszenia, przeanalizuj, w czym specjalizuje się dana firma oraz jakich klientów obsługuje. Podczas rozmowy kwalifikacyjnej będziesz w stanie udowodnić, że znasz się nie tylko na pisaniu treści, ale także wiesz nieco na temat specyfiki konkretnej branży. Zwiększy to Twoje szanse na zdobycie zatrudnienia. Nawet copywriter bez doświadczenia może starać się o pracę na etat. Czasami jego kariera rozpoczyna się od płatnego stażu lub praktyk studenckich, sporo zależy od własnej motywacji czy aktualnej sytuacji na rynku.

W przypadku freelancera znajomość rynku oraz specjalizacja to tylko połowa sukcesu. Najważniejsze jest to, aby posiąść umiejętność dotarcia do właściwych klientów. Pozyskiwanie zleceniodawców oraz skuteczna promocja i sprzedaż własnych usług to dobry sposób na budowę stabilności finansowej. To też szansa na podawanie wyższych stawek, które są proporcjonalne do zdolności copywritera.

Gdzie znaleźć zlecenia jako freelancer?

Zlecenia dla copywriterów freelancerów zamieszczane są na polskich oraz zagranicznych portalach, a także grupach działających na Facebooku czy LinkedIn. Wielu zleceniodawców poszukuje copywriterów na takich stronach jak: freelancer.com, useme.com czy oferia.pl. Zlecenia możesz znaleźć także na OLX, Allegro oraz Gumtree. Kiedy przeglądasz ogłoszenia, zwracaj uwagę na firmę zleceniodawcy. Pamiętaj też, że wielu nieuczciwych oferentów znacznie zaniża stawki, powodując wyzysk.

Osoby, które szukają specjalistów piszących teksty, zachęcamy do współpracy z naszą agencją. Tworzymy treści po polsku i angielsku, co można zweryfikować w naszym portfolio. Przygotowujemy różnego rodzaju treści, m.in. wpisy blogowe i na social media, artykuły eksperckie oraz teksty SEO.

Leave a comment