Pytając o najbardziej popularną obecnie aplikację, wiele osób bez wahania wskaże na TikTok. Mimo że platforma kojarzy się przede wszystkim z młodymi influencerami, coraz częściej swoje profile zakładają też różnego rodzaju firmy. Dla biznesów może to być dodatkowe narzędzie promocji. Sprawdzamy, czy marketing na TikToku rzeczywiście ma sens!

Co to jest TikTok?

Zacznijmy jednak od podstaw, a więc wyjaśnienia, czym jest TikTok. To mobilna aplikacja, którą w 2016 roku stworzyło chińskie przedsiębiorstwo ByteDance. Jest dostępna w kilkudziesięciu wersjach językowych i kompatybilna z popularnymi systemami operacyjnymi. Na czym polega TikTok? W skrócie na publikowaniu krótkich materiałów wideo. Można dodawać do nich tekst, podkład muzyczny, filtry i wiele innych elementów, aby zachęcać użytkowników do obejrzenia.

Jak pokazują statystyki, aplikacja TikTok cieszy się coraz większym zainteresowaniem i to na całym świecie. W 2020 roku to właśnie ona była tą najczęściej pobieraną, a więc udało jej się wyprzedzić Facebooka. Szacuje się, że w Polsce z tego serwisu korzysta ok. 7,5 mln osób.

Do najczęściej publikowanych typów materiałów na TikToku należą głównie:

  • tutoriale,
  • lip-sync,
  • streamy,
  • stand-upy.

Dlaczego warto zdecydować się na marketing na TikToku?

Jednym z najistotniejszych argumentów jest duża liczba użytkowników. Publikując materiały na TikToku, można z łatwością dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, a więc do potencjalnych klientów. Tu warto podkreślić, że wbrew pozorom z tej platformy nie korzystają wyłącznie osoby w wieku 13-18 lat. Wśród użytkowników ponad połowę stanowią dorośli.

Pojawienie się na TikToku dla wielu firm może być prawdziwą rewolucją. Oczywiście konieczne jest zapoznanie się ze specyfiką tej platformy i jej opanowanie, jednak ten wysiłek może się opłacić. W porównaniu np. do Facebooka czy Instagrama wiele biznesów wciąż nie działa na TikToku, a więc jest to doskonała szansa na wyróżnienie się na tle konkurencji i wykorzystanie potencjału aplikacji. Ponadto firma udowadnia, że jest nowoczesna i podąża za aktualnymi trendami, co często również ma znaczenie – zwłaszcza w przypadku młodszych osób, które trzeba do siebie przekonać.

Nie bez znaczenia jest fakt, że działająca na TikToku firma zwiększa swoją rozpoznawalność, buduje świadomość marki i kreuje pozytywny wizerunek. Z łatwością dociera do młodszych pokoleń, a przy okazji może pokazać się z mniej formalnej strony.

Jak korzystać z TikToka, aby odnieść sukces?

Chcąc efektywnie prowadzić marketing na TikToku, trzeba pamiętać o kilku ważnych kwestiach. Najistotniejszy jest dobór właściwych treści. Choć aplikacja kojarzy się wielu osobom z zabawnymi filmikami, to już dawno się to zmieniło. Można w niej znaleźć wiele merytorycznych materiałów z poradami i wyjaśnieniami. W tej kwestii sporo zależy od branży, w jakiej działa firma. Warto również sprawdzać i wykorzystywać aktualne trendy, takie jak różnego rodzaju wyzwania, popularne hashtagi czy piosenki.  Konieczna jest także regularność i zaangażowanie. Warto starannie zaplanować publikację nowych materiałów i dbać o to, aby pojawiały się systematycznie. Trzeba też poświęcić czas na śledzenie aktywności użytkowników, reagowanie na komentarze itp.

Poza samym prowadzeniem profilu należy wdrożyć dodatkowe działania. TikTok, podobnie jak inne serwisy społecznościowe, daje możliwość prowadzenia płatnych kampanii reklamowych. Co prawda opcji dostępnych na tej platformie jest nieco mniej niż w pozostałych mediach społecznościowych, ale i tak można wykorzystać je w skuteczny sposób. Do wyboru są następujące formaty:

  1. Reklama w zakładce „Dla Ciebie” – wideo trwające 10-15 sekund, można dodać do niego odpowiednie CTA.
  2. Branded Effect – propozycja znana np. z platformy Snapchat, polegająca na projektowaniu naklejek, filtrów lub soczewek, co ma zachęcać do interakcji z firmą poprzez zabawę.
  3. Brand Takeover – format charakterystyczny dla TikToka, pozwalający firmom na przejęcie na 1 dzień regionalnej aplikacji w celu tworzenia reklam.
  4. Branded Hashtag Challenge – inaczej wyzwania związane z hashtagiem, zachęcają użytkowników serwisu do tworzenia treści związanych z firmą, co zapewnia nie tylko sponsorowane, ale i organiczne zasięgi.

Warto pamiętać, że TikTok to dynamiczny serwis. Aby odnieść tu sukces, należy zdobyć zainteresowanie widzów już w pierwszych sekundach. Profil trzeba prowadzić konsekwentnie, zgodnie z przyjętą strategią.

 

Od pewnego czasu WordPassion także jest na TikToku, na czele z Basią – zachęcamy do śledzenia naszego profilu, liczymy na Wasze wsparcie!

Leave a comment