Z pewnością każdy copywriter miewa takie dni, kiedy tworzenie tekstów zaczyna sprawiać mu trudność. Czasami zdarza się to w momencie, gdy konieczne jest szybkie uporanie się ze zleceniem ze względu na zbliżający się deadline. Czy są sposoby na to, aby nawet w takich sytuacjach poprawić swoją efektywność? Sprawdziliśmy to i przygotowaliśmy praktyczne porady dla copywritera.

Podstawa, czyli wygodne miejsce do pracy

Wielu osobom copywriting kojarzy się z możliwością tworzenia tekstów w dowolnym miejscu, np. na kanapie czy nawet w łóżku. Oczywiście, zapewne większość copywriterów próbowała tak pracować, choćby przez kilka dni. Jednak nie jest to dobre rozwiązanie na dłuższą metę, gdyż nie sprzyja efektywności. Warto zagospodarować osobne pomieszczenie lub przynajmniej kącik do pracy, przeznaczony wyłącznie do tego. Najlepiej, jeśli będzie z dala od tzw. rozpraszaczy, takich jak okno czy telewizor, ponieważ są to dekoncentrujące bodźce. Na biurku czy też stole powinny znajdować się wyłącznie te przedmioty, które są niezbędne podczas tworzenia tekstów. Zbędne gadżety warto schować, aby nie rozpraszały.

Innym rozwiązaniem jest pracowanie poza domem – w kawiarni, przestrzeni coworkingowej itp. To dobry pomysł dla osób, które niezbyt dobrze czują się w domu lub chcą zmienić otoczenie. Dużo tu zależy od własnych przyzwyczajeń i preferencji.

Pisz, a dopiero później edytuj

Copywriter przygotowuje teksty, które są nie tylko merytoryczne i poprawne, ale również właściwie sformatowane. Konieczne jest stosowanie nagłówków, pogrubień, wyliczeń itp. Jednak trzeba przyznać, że to nieco wybija z rytmu. Dlatego w przypadku przypływu weny najlepiej najpierw napisać cały tekst lub przynajmniej jego większą część, a dopiero później zająć się edycją.

Sprawdzone techniki

Zdarza się, że nawet zbliżający się termin realizacji zlecenia nie pomaga w napisaniu tekstu. Niemniej bezczynne siedzenie i oczekiwanie na nadejście weny to złe wyjście. Z własnego doświadczenia wiemy, że najtrudniej jest zacząć, ale to konieczne (choć czasami bywa też nieco drastyczne). Po napisaniu kilku zdań wszystko staje się łatwiejsze. Aby poprawić swoją efektywność, warto wykorzystać jedną ze sprawdzonych technik pracy. Te najbardziej popularne to:

  1. Pomodoro – metoda zarządzania czasem, która ma na celu poprawę koncentracji i produktywności. Jednocześnie umożliwia skrócenie czasu potrzebnego na realizację konkretnego zadania. Przygotuj zegar z alarmem lub inne urządzenie z timerem i spisz na kartce zadania do wykonania. Nastaw czasomierz na 25 minut i skup się na pierwszej czynności z listy. Po usłyszeniu alarmu zrób 5-minutową przerwę, a następnie rozpocznij kolejną 25-minutową sekcję. Pamiętaj, po 4 pełnych pomodoros przerwa powinna być dłuższa i trwać 15-30 minut.
  2. Eat that frog – inaczej zjedz tę żabę. To bardzo popularna technika polegająca na rozpoczęciu pracy od realizacji zadania, które wydaje Ci się najtrudniejsze. Dzięki temu później zajmujesz się tekstami, które sprawiają znacznie mniej kłopotu i łatwiej jest Ci zachować energię do końca dnia.
  3. Flowtime – dla niektórych to ciekawa alternatywa dla Pomodoro. Wybierasz jedno zadanie, na którym chcesz się skupić i zapisujesz czas rozpoczęcia pracy. Realizujesz je do momentu, gdy poczujesz zmęczenie i utratę koncentracji. Robisz przerwę trwającą 5-20 minut przerwy, w zależności od tego, ile wynosił czas pracy (im jest dłuższy, tym dłuższa przerwa). Następnie wracasz do realizacji zadania.
  4. Easy tasks – metoda będąca przeciwieństwem Eat that frog. Tu najpierw realizujesz najmniej wymagające zadania. Dzięki temu widzisz, jak dobrze sobie radzisz i odczuwasz dużą motywację przed bardziej wymagającymi tekstami.

Posłuchaj siebie

Każdy z nas jest inny. Jeżeli nie masz sztywno określonego czasu pracy, wsłuchaj się w swój organizm i sprawdź, o jakiej porze pracuje Ci się najlepiej. Uważnie obserwuj, kiedy Twoja aktywność i kreatywność są na najwyższym poziomie. Wykorzystuj wtedy do pracy każdą cenną chwilę. Oczywiście nie można zapomnieć o odpoczynku. Organizm musi mieć też czas na regenerację.

copywriting i content writing w WordPassion

Porady dla copywritera – ważne drobiazgi

Niektórzy copywriterzy, szczególnie ci pracujący w domu, przyznają, że na efektywność ich pracy mają wpływ takie elementy jak np. ubiór. Są osoby, które świetnie czują się w dresie, ale trzeba przyznać, że nie zawsze sprzyja on produktywności. Wynika to z faktu, że kojarzy się z odpoczynkiem i lenistwem. Dlatego warto wypróbować inne stylizacje – załóż to, co sprawdziłoby się jako strój do biura. Nierzadko to ułatwia zachowanie stanu work-life balance, bo wiesz, że mimo przebywania w domu musisz zająć się pracą.

Osoby podatne na rozpraszacze powinny się od nich odizolować. Pomocne będzie tu odłożenie telefonu. Dobrze sprawdza się też zablokowanie stron internetowych i programów, które skutecznie odrywają od pracy. Można to zrobić przy użyciu specjalnych aplikacji, takich jak keep me out czy RescueTime. W internecie znajdziesz też zwykłe rozszerzenia do poszczególnych przeglądarek.

 

Drodzy copywriterzy – czy macie też własne sposoby na poprawę swojej efektywności? Chętnie je poznamy!

Leave a comment