W społeczeństwie panuje przekonanie, że absolwenci filologii mają do wyboru dwie ścieżki kariery: albo zostają nauczycielami, albo tłumaczami. I choć są to popularne zawody, na które jest duże zapotrzebowanie, to rynek ma więcej do zaoferowania. Filologia jest kierunkiem, na którym studenci uczą się wielu rzeczy: języka, literatury, historii i kultury. Dlatego też filologowie mają duże szanse na ciekawe zajęcie, do którego nie wystarczy znajomość języka.

Przewodnik turystyczny

Interesujący zawód, który wymaga znajomości języka, historii lub nawet geografii. Przewodnik musi mieć dobry kontakt z ludźmi i opowiadać w ciekawy sposób. Jest to odpowiedzialna praca, jako że taka osoba odpowiada za turystów i ich bezpieczeństwo. Można się o nią ubiegać się zarówno w kraju, oprowadzając ludzi z zagranicy, jak i w innych państwach, oprowadzając rodaków. Tego typu praca dla filologa nie jest oczywiście pozbawiona wad. Jej główny minus to fakt, że jest mniej lub bardziej sezonowa. Jeśli ktoś lubi powracać do pięknych miejsc i dzielić się z innymi wiedzą na ich temat, to warto rozważyć tę ścieżkę kariery.

Praca dla filologa — bloger, vloger, twórca internetowy

Duża część popularnych twórców internetowych to ludzie żyjący za granicą. Ich materiały cieszą się zainteresowaniem ze względu na ciekawość wobec kultur obcych dla nas. Zależnie od zainteresowań twórca może wybrać przeróżną tematykę: język, kultura, wiadomości z kraju czy turystyka. Forma także jest dowolna, można prowadzić bloga, założyć własną stronę lub nagrywać filmy na YouTube. Większość zarobków pochodzi z reklam, współprac z firmami oraz sprzedaży autorskich kursów i materiałów. Początkowo zajęcie to należy traktować wyłącznie jako hobby i trzeba zdać sobie sprawę, że nie każdy odnosi sukces w tej branży.

Sprawdź nowości w sklepie Azjatyckie Języki

Kierownik ds. lokalizacji

Jak mówi przysłowie: co kraj to obyczaj. Każda z międzynarodowych korporacji potrzebuje specjalisty od regionu, który dostosuje produkt pod dany grunt. Przykładem jest chociażby restauracja McDonald’s, która zmienia menu w różnych krajach. W Korei Południowej można było kupić zestaw popularnego zespołu k-pop, a w Japonii burgera o smaku teriyaki. Praca ta wymaga znajomości zwyczajów i gustów klientów. Kierownik ds. lokalizacji musi także śledzić panujące trendy i umieć wykorzystywać je do celów marketingowych.

Podsumowanie

Powyższe zawody to jedynie pomoc w wyborze odpowiedniego kierunku. Nie należy zamykać się wyłącznie na konwencjonalne zawody, a postarać się wymyślić, jak wykorzystać swoje zainteresowania i znajomość języka. Przykładem może być połączenie filologii włoskiej z miłością do wina. Włochy to jeden z największych regionów winiarskich, dlatego znajomość włoskiego pozwala na lepsze zaznajomienie się z tajnikami produkcji wspomnianego trunku. Takie połączenie można wykorzystać do założenia sklepu z włoskim winem lub do pracy jako pośrednik w firmie eksportującej wino. Możliwości jest tak dużo, że jedynym ograniczeniem jest tak naprawdę nasza wyobraźnia.

 

Współautorem tekstu jest Jakub Chańko, praktykant WordPassion

Leave a comment