Copywriting i online marketing – słowniczek pojęć

COPYWRITING i ONLINE MARKETING – SŁOWNICZEK POJĘĆ

Często słyszysz lub czytasz o takich pojęciach jak SEO i SEM, ale nie wiesz, co oznaczają? Być może zastanawiasz się, czym są teksty zapleczowe i sponsorowane? Dla osób takich jak Ty przygotowaliśmy specjalny słowniczek copywritingu, w którym znajdują się definicje najważniejszych pojęć z zakresu szeroko rozumianego marketingu internetowego.

Co znaczy SEO i SEM? Czym jest pozycjonowanie?

Zanim przejdziemy do wyjaśnienia trudniejszych słów, należy poznać te podstawowe, takie jak SEO i SEM. SEO, z angielskiego Search Engine Optimization, to proces, którego celem jest poprawa pozycji strony internetowej w wyszukiwarkach, takich jak np. Google. Im wyżej dana witryna jest w wynikach wyszukiwania, tym częściej jest odwiedzana, a co za tym idzie – wzrasta popularność marki czy sprzedaż oferowanych usług i produktów. W skrócie można powiedzieć, że SEO to optymalizacja strony www pod kątem wyszukiwarek.

Natomiast SEM, z angielskiego Search Engine Marketing, to jeden z elementów marketingu internetowego, który ma podnieść pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Wykorzystuje on m.in. płatne reklamy na stronach rezultatów w wyszukiwarce. Przy wyjaśnieniu tego zagadnienia często pojawia się wzór: SEM = PPC + SEO. Oznacza to, że na SEM składa się wspomniana już optymalizacja strony oraz Pay per click (płać za kliknięcie), czyli model rozliczenia reklamy internetowej, w którym reklamodawca płaci za kliknięcie użytkownika w banner czy link.

Przyjęło się, że SEO i pozycjonowanie to pojęcia oznaczające to samo. Jednak nie do końca tak jest. Pozycjonowanie stron www to proces, na który składa się nie tylko sama optymalizacja, ale i inne działania sprawiające, że witryna osiąga wysoką pozycję w wyszukiwarce po wpisaniu ściśle określonej frazy. SEO jest więc jednym z narzędzi, z pomocą którego można osiągnąć cele pozycjonowania.

Keywords/Słowa kluczowe – czym są?

Copywriterzy, a także zleceniodawcy często posługują się takimi wyrażeniami jak keywords (słowa kluczowe). To konkretne wyrazy lub grupy wyrazów, które są używane podczas wyszukiwania informacji w wyszukiwarce. Służą one przede wszystkim do opisania znaczenia poszukiwanego zagadnienia. Jeśli więc chcemy, aby nasz artykuł dobrze się pozycjonował, powinniśmy użyć w tekście dopasowanych słów kluczowych, które są często wpisywane przez użytkowników. Jeśli chodzi o naszą firmę WordPassion, popularne keywords to m.in.: copywriting, e-commerce, japoński, kurs tajskiego itp. Co ważne, słowa kluczowe powinny być tak wplecione w tekst, aby wyglądało to naturalnie. Oczywiście zdarzają się bardziej kłopotliwe frazy, jak np. kurs języka japońskiego Rzeszów, ale dobry i kreatywny copywriter poradzi sobie nawet z najtrudniejszymi wyrażeniami.

Co to jest copywriting?

Już kilka razy wspomnieliśmy w tekście o copywritingu, ale czy potrafisz wyjaśnić, co to jest? W dużym skrócie jest to pisanie tekstów – oryginalnych, kreatywnych, ciekawych i wyróżniających się unikatową treścią. Innymi słowy, to działania w obszarze marketingu, głównie internetowego, ale nie tylko. Copywriterzy tworzą teksty publikowane zarówno na stronach www, jak i na ulotkach, w różnych pismach, a nawet wypowiadane w reklamach telewizyjnych i radiowych.

Możemy wyróżnić kilka rodzajów copywritingu, m.in.:

  • SEO copywriting – obejmuje pisanie tekstów SEO, czyli przyjaznych internetowym wyszukiwarkom. W treści muszą znaleźć się odpowiednie keywords, często teksty SEO mają mniejszą wartość merytoryczną, niemniej jednak muszą być poprawne językowo;
  • Content copywriting – obejmuje pisanie tekstów przynoszących korzyści osobom, które je czytają. Są to różnego rodzaju artykuły merytoryczne, np. specjalistyczne czy poradniki;
  • E-mail copywriting – obejmuje pisanie treści przeznaczonych do umieszczenia w newsletterach i e-mailach. Takie teksty powinny być krótkie i zachęcające np. do odwiedzenia umieszczonego w treści maila linku;
  • Social media copywriting – obejmuje pisanie treści z myślą o publikacji w social mediach, takich jak Facebook, Twitter czy nawet Instagram. Teksty powinny angażować użytkowników i zachęcać do interakcji.

Czym jest content? Co oznacza marketing szeptany?

Osoby, które odwiedzają naszą stronę, w zakładce „Copywriting – cennik” mogą znaleźć takie wyrażenia jak content czy marketing szeptany. To podstawowe usługi oferowane przez copywriterów.

Content jest pojęciem odnoszącym się do zawartości strony www. Obejmuje więc wszystkie treści, tytuły, metatagi, często też infografiki i pliki graficzne. Tak naprawdę contentem można nazwać wszystko to, co widzimy na stronie internetowej. Jedną z najważniejszych kwestii w tym przypadku jest unikalność. Wszystkie opublikowane treści muszą być oryginalne – te skopiowane mają negatywny wpływ na pozycjonowanie strony i znacząco utrudniają zdobycie przez nią dobrego wyniku w wyszukiwarce.

Marketing szeptany (buzz marketing) to popularna w Internecie forma marketingu. Działania podejmowane w tym zakresie polegają głównie na wspominaniu, „szeptaniu” Internautom o danej firmie, jej usługach, produktach i zaletach. Celem jest wywołanie dyskusji na ten temat, w niewymuszony i naturalny sposób. Rolą osoby zajmującej się marketingiem szeptanym jest głównie rozpoczęcie rozmów – informacje na temat wskazanej marki nie rażą więc użytkowników, nikt nie czuje się atakowany przez nachalną reklamę ani nakłaniany do zakupu konkretnego produktu.

Teksty sponsorowane – co to takiego?

WordPassion oferuje także pisanie tekstów sponsorowanych. Co to takiego? To forma reklamy, w naszym przypadku w Internecie, która wygląda jak zwykły artykuł, ale jej celem jest promowanie ściśle określonej marki czy produktu. W takich tekstach należy skupić się na pozytywnych kwestiach i przedstawić je tak, aby artykuł nie okazał się zbyt nachalny i sztuczny. Co więcej, tekst musi być spójny, poprawny stylistycznie i językowo, a do tego powinien wyróżniać się wysokim poziomem merytorycznym. Publikowanie sponsorowanych artykułów może przynieść wiele korzyści firmie, ponieważ pomaga w kształtowaniu jej pozytywnego wizerunku i zdobyciu nowych klientów.

Opisy katalogowe i precle – co to takiego?

Opisy katalogowe to rodzaj tekstów wykorzystywany do katalogów firm i stron. To bardziej lub mniej szczegółowy opis zawartości witryny www, ewentualnie rodzaju działalności firmy. Mogą się tutaj pojawić słowa kluczowe, jakość takich tekstów powinna być wysoka – nierzadko zdarza się, że katalogi stron są moderowane, a więc publikowane opisy mogą zostać odrzucone, gdy będą napisane niedbale.

Z kolei precle to teksty SEO, które stawiane są najniżej w hierarchii, jeśli chodzi o SEO copywriting. Przeważnie takie teksty mają długość od 1000 do ok. 1200 zzs (znaków ze spacjami), umieszcza się w nich link przenoszący do zapleczówek lepszej jakości. Wartość merytoryczna typowych precli jest stosunkowo niska, nie omawiają tematu w szczegółowy sposób. Ważna jest tu jednak unikalność.

Teksty zapleczowe – czy są potrzebne?

Czym są teksty zapleczowe, nazywane potocznie zapleczówkami? To teksty uznawane za formę pośrednią pomiędzy preclami a bardziej wartościowymi artykułami. Muszą one być poprawne językowo i stylistycznie, długie na przynajmniej 1500 zzs i zawierać keywords. Jak sama nazwa wskazuje, zapleczówki umieszcza się na tzw. zapleczu pozycjonerskim, czyli zbiorze stron pozycjonujących witrynę docelową. Mimo że teksty zapleczowe nie wymagają posiadania specjalistycznej wiedzy na dany temat, to jednak odgrywają ważną rolę – wiele takich zapleczy to blogi itp., które są komentowane i chętnie odwiedzane przez użytkowników (ponieważ uznaje się je za zwykłe strony www). Dobrze napisane zapleczówki mogą lepiej wypozycjonować główną witrynę, a tym samym zwiększać jej popularność.

 

Mamy nadzieję, że wyjaśniliśmy Ci znaczenie podstawowych pojęć z zakresu copywritingu i marketingu internetowego. Jeżeli jednak znalazłeś inne, nieznane Ci wyrażenia – koniecznie do nas napisz. Zachęcamy do kontaktu także wszystkich tych, który potrzebują dobrej jakości, unikatowego tekstu zapleczowego, sponsorowanego, specjalistycznego itp. Firma WordPassion oferuje poprawnie napisane i w pełni oryginalne artykuły, a także terminowość i kreatywne podejście do każdego tematu.

 

Patrycja

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *