Nie od dzisiaj wiadomo, że skuteczność marketingu zależy przede wszystkim od właściwej komunikacji z potencjalnymi klientami. Aby przekaz reklamowy dotarł do odbiorców i pozostał w ich pamięci, wykorzystuje się mnóstwo różnorodnych zabiegów i trików, które dobry copywriter powinien znać. Często wciela się on w rolę psychologa, by zbliżyć się do grupy docelowej i stworzyć więź między marką a konsumentem.

Kluczową rolę odgrywają emocje, które tworzą poczucie wiarygodności i bezpieczeństwa, a co za tym idzie – pozwalają klientom utożsamiać się z firmą. Jednym z działań marketingowych wykorzystujących potęgę emocji jest storytelling.

Czym dokładnie jest storytelling?

Storytelling jest techniką tworzenia chwytliwych i ciekawych opowieści, pozwalających zaangażować czytelnika i zachęcić go do dołączenia do grupy wiernych odbiorców marki. Celem jest również promocja konkretnych produktów lub usług. Warunkiem skuteczności tego działania jest wcielenie w historię silnych emocji oraz wartości. To właśnie one sprawiają, że czytelnik pragnie wesprzeć markę i skorzystać z jej oferty.

Kluczowe elementy storytellingu

Jak każda opowieść, storytelling składa się z kilku ważnych elementów, dzięki którym historia staje się przekonująca i na długo zapada w pamięci odbiorców. Są to:

  1. Przekaz – storytelling musi zawierać jakiś morał lub uniwersalną prawdę, która odwołując się do wartości, zbuduje wiarygodność historii.
  2. Konflikt – to on nadaje opowieści wyrazistość, budzi ciekawość i zainteresowanie.
  3. Postaci – marka wciela się w rolę bohatera, który walczy o swój cel, ale na drodze stają mu liczne trudności w postaci przeciwników (np. rynkowych rywali). Występują również beneficjenci, czyli klienci, którzy czerpią korzyści z osiągniętego celu. Innymi postaciami mogą być osoby wspierające bohatera lub rywali.
  4. Archetyp – nadaje opowieści znaczenie oraz określa charakter marki.
  5. Wprowadzenie – jest bardzo ważnym elementem, musi wzbudzić ciekawość czytelnika i skłonić do dalszego czytania.
  6. Rozwinięcie – przedstawia sytuację czytelnikowi oraz zarysowuje konflikt.
  7. Zakończenie – w tym etapie warto podkreślić skuteczność działania marki, pokazać, że jest silna i mimo przeszkód dobrze sobie radzi.

Storytelling a tożsamość marki

Storytelling ma ogromne znaczenie w budowaniu tożsamości marki. Pomaga nie tylko wypromować produkty czy usługi, ale przede wszystkim stworzyć silną, emocjonalną i autentyczną więź z klientami. Opowiadając o początkach, celach, zmaganiach czy historii firmy, wdrażamy odbiorców w jej intymny świat. W ten sposób mogą identyfikować się z marką oraz budować lojalność wobec niej. Bardzo ważna jest autentyczność i wiarygodność storytellingu. To właśnie te cechy zatrzymują obecnych klientów i przybliżają nowych.

Dlaczego warto stosować storytelling?

W świecie marketingu, któremu często towarzyszą liczne manipulacje i koloryzowanie rzeczywistości, czasami warto postawić na szczerość i autentyczność. Storytelling jest idealnym przykładem (nie)reklamy, która w efektywny sposób przyciągnie klientów. Zachęci ich także do działania (Call To Action) i na długo zapadnie w pamięć.

 

Jak wykorzystać storytelling, aby przyniósł oczekiwane rezultaty? Napisz do nas, a wspólnie ustalimy plan działania!

 

Współautorką tekstu jest Klaudia Cisek

Leave a comment