YouTube Firmowy – narzędzie promocji

YouTube firmowy – narzędzie promocji

Szacuje się, że z portalu YouTube korzysta ok. miliard użytkowników. Większość z nas chętnie ogląda filmy opublikowane na tym serwisie, dlatego coraz częściej konta zakładają tam firmy chcące lepiej zadbać o swoją promocję. Czy YouTube firmowy jest dobrym narzędziem marketingowym?

Czy warto założyć firmowe konto na YouTube?

YouTube to portal działający już od kilkunastu lat, a jego popularność wciąż się zwiększa. Znajdziemy w nim nie tylko teledyski czy zapowiedzi kinowych premier, ale też wiele innych plików wideo – recenzje produktów, instrukcje obsługi sprzętów, śmieszne filmiki itp. Każdy z nas ma nieograniczony dostęp do serwisu i nic nie stoi na przeszkodzie, aby założyć na nim konto, również firmowe. Krótkie filmy oparte na dobrze przemyślanej koncepcji mogą zwiększyć popularność firmy i pomóc w dotarciu do szerszego grona odbiorców.

Tak jak w przypadku Facebooka czy Instagrama, koniecznością jest zachowanie regularności w publikowaniu nowych treści, a także utrzymywanie kontaktu z aktywnymi użytkownikami. Mimo że nakręcenie filmu niekiedy wymaga znacznie więcej wysiłku niż napisanie artykułu na bloga czy krótkich postów, to jednak już po krótkim czasie można zauważyć efekty działań – rosnące zainteresowanie firmą. W tym miejscu warto zaznaczyć, że nie każdy odnajdzie się w serwisie YouTube. Nie ma sensu zakładać konta po to, aby publikować nic nie wnoszące filmiki. Są takie branże, w których promowanie się na YouTube jest zbędne. Zanim klikniemy w opcję „Utwórz konto”, dobrze przemyślmy, czy rzeczywiście taka forma marketingu jest potrzebna naszemu biznesowi.

Co można publikować na YouTube?

YouTube to jeden z tych portali, gdzie można znaleźć wyjątkowo zróżnicowane treści. To, jakie filmy będziemy publikować, w dużej mierze zależy od branży, w której działa nasza firma, ale warto też wykorzystać swoją kreatywność. Na YouTube można publikować relacje z ważnych firmowych imprez, np. konferencji, pokazać biuro i pracowników zajmujących się swoimi obowiązkami czy po prostu prezentować nowe produkty, wyszczególniając ich najważniejsze atuty. YouTube to także doskonałe miejsce do pokazywania sposobów rozwiązywania najczęściej pojawiających się problemów związanych z oferowanymi przez firmę produktami lub usługami.

Jest wiele firm, które chętnie publikują tzw. filmy Q&A (questions and answers, czyli pytania i odpowiedzi). To daje możliwość udzielenia szybkiej i zrozumiałej odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, które są przesyłane przez klientów w formie e-maili, zapytań na Facebooku itp. Jak widać, pomysłów na to, jak mogą wyglądać filmy na YouTube, jest naprawdę dużo.

Jak prowadzić swój kanał YouTube, żeby odnieść sukces?

Prowadzenie kanału firmowego na YouTube może być doskonałą i przede wszystkim nowoczesną formą promocji, ale najpierw trzeba odpowiednio zaplanować strategię. Nie możemy publikować filmów zbyt często ani za rzadko, istotna jest systematyczność. Podobnie jak w przypadku firmowych stron internetowych czy blogów, nieaktualizowany kanał jest mało widoczny w wyszukiwarce. Poza tym opublikowane na nim filmy trudno jest znaleźć wśród wielu innych, dotyczących podobnej tematyki.

Aby w pełni wykorzystać potencjał YouTube, warto używać słów kluczowych w opisach plików wideo. Należy wiec zastanowić się, jakie hasła wpisują użytkownicy i na tej podstawie dobrać właściwy opis. Im więcej słów kluczowych znajdzie się w tytule filmu i tagach, tym lepiej. Jednocześnie trzeba pamiętać o tym, że ma to wyglądać naturalnie. Co więcej, nazwa publikowanego pliku powinna brzmieć tak samo lub podobnie, jak tytuł. Czy podczas opisywania filmu można używać samej nazwy firmy? Nie jest to zabronione, ale znacznie ważniejszą rolę odgrywają słowa kluczowe, dzięki którym plik mogą szybko znaleźć użytkownicy portalu. Niezwykle ważne jest to, aby pod każdym filmem, np. na końcu opisu, umieścić link do strony firmy. Możemy też dodać telefon kontaktowy i adres e-mail. Firmowy kanał musi też dobrze prezentować się pod względem wizualnym, dlatego trzeba zadbać o jego tło, logo i kolorystykę.

Mówi się, że YouTube to społeczność, dlatego prowadząc swój firmowy kanał, musimy być aktywni. Nie możemy ignorować komentarzy i wiadomości prywatnych, gdyż wtedy użytkownicy uznają, że lekceważymy potencjalnych klientów. Oczywiście nie zawsze możemy wysłać odpowiedź w kilka minut po opublikowaniu komentarza, ale starajmy się to robić tak szybko, jak jest to możliwe. Komentowanie filmów dotyczących podobnej tematyki także może być pomocne, ponieważ w ten sposób stajemy się bardziej widoczni na portalu.

Sposoby promowania firmy na YouTube

Publikowanie nagranych przez siebie filmów nie jest jedynym sposobem promowania firmy w serwisie YouTube. Coraz częściej wykorzystywanym rozwiązaniem jest współpraca z innymi, bardziej popularnymi twórcami. Lokowanie swoich produktów i usług u osób mogących pochwalić się dużą liczbą subskrypcji przeważnie zdecydowanie zwiększa zainteresowanie nimi. Najczęściej takie filmy mają postać recenzji lub poradników, reklama firmy nie może być zbyt nachalna i nierzetelna, ponieważ użytkownicy szybko to zauważą.

Zakładając YouTube firmowy, możemy wykorzystać reklamy AdWords. Są one wyświetlane tym grupom widzów, które wyrażają zainteresowanie konkretnymi produktami i usługami. Nie ma więc ryzyka, że reklama, na którą sporo wydaliśmy, dotrze do niewłaściwych odbiorców. Filmy promocyjne mogą być wyświetlane przed albo w trakcie filmu (TrueView In-Stream, po kliknięciu we wskazane miejsce można je pominąć), ewentualnie w wynikach wyszukiwania, obok znalezionych filmów o określonej tematyce (TrueView Discovery). Możemy ponadto wykupić reklamy w formie graficznych banerów i nakładek pokazywanych w dolnej części odtwarzacza.

Wiele firm zakładających konto na YouTube nie zdaje sobie sprawy z tego, że publikowane treści powinny różnić się od tych pokazywanych w telewizji. Użytkownik ocenia atrakcyjność filmu po obejrzeniu kilku sekund, dlatego ważne jest to, aby już od samego początku zdobyć zainteresowanie widza. Ciekawie zrealizowane wideo może stać się popularne nie tylko w serwisie YouTube, ale także na Facebooku, Twitterze oraz w innych mediach społecznościowych. Zakładając firmowy kanał, nie musimy od razu publikować dużej ilości filmów, możemy również wypróbować efektywność samych reklam AdWords.

YouTube może być cennym narzędziem promocji firmy, pod warunkiem, że poświęcimy dużo czasu na prowadzenie swojego kanału i dopracowanie go pod kątem najmniejszych, pozornie mało istotnych detali. Masz własne, niekoniecznie podobne przemyślenia na temat promocji firmy na YouTube? Czekamy na Twoje komentarze.

 

Patrycja

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *