Jeszcze niedawno niemal oczywiste było, aby z prośbą o stworzenie tekstów zwrócić się do copywritera. Pojawienie się takich rozwiązań jak chat GPT nieco to zmieniło. W branży można mocno odczuć, że nowoczesne technologie zyskują na popularności. Czy rzeczywiście sztuczna inteligencja może w pełni zastąpić copywriterów? Kogo lepiej wybrać?

Jak nad tekstami pracuje chat GPT?

Chat GPT generuje swoje odpowiedzi i różnego rodzaju teksty na podstawie treści, które opublikowano w internecie. Jego praca opiera się na technologii przetwarzania języka naturalnego oraz głębokim uczeniu. Został wytrenowany w taki sposób, aby umiał zrozumieć kontekst polecenia, a następnie wygenerować oczekiwaną odpowiedź.

Specjalny algorytm dokonuje analizy bardzo dużej liczby danych i wyciąga z nich wnioski. Dzięki temu już po chwili można otrzymać np. opis produktu. Na odpowiedź od sztucznej inteligencji nie trzeba długo czekać, może ona obsługiwać sporo zadań w tym samym czasie. Brzmi jak bajka? Niestety nie do końca.

Chat GPT nie jest idealny

Nikt nie jest idealny, chat GPT też nie. Można się o tym przekonać już podczas pierwszego czytania otrzymanego tekstu. Nawet osoba niebędąca copywriterem szybko zauważy błędy stylistyczne, interpunkcyjne czy składniowe. Czasami jest ich więcej, czasami mniej, ale niemal na pewno się pojawią. To powoduje, że przygotowanie dobrego tekstu z pomocą chatu GPT wcale nie jest błyskawiczne. Przeczytanie go kilka razy i wprowadzenie poprawek to dodatkowo poświęcony czas – który można byłoby przeznaczyć na zupełnie inne działania pozwalające na rozwój biznesu.

W treści wygenerowanej przez sztuczną inteligencję pojawiają się też inne problemy, takie jak:

  • niedopowiedzenia,
  • niezrozumienie kontekstu,
  • brak odpowiednich emocji,
  • niezrozumienie pytania i udzielenie niewłaściwej odpowiedzi.

Chat GPT nie dopyta użytkownika, na czym dokładnie mu zależy, copywriter – jak najbardziej. Same często przed rozpoczęciem zlecenia zadajemy Klientowi dodatkowe pytania, aby mieć pewność, że zamówione teksty będą spełniać jego oczekiwania. Poza tym chat GPT nie zrobi rzetelnego researchu, dlatego są sytuacje, kiedy udziela odpowiedzi na podstawie nieprawdziwych danych.

Kogo w takim razie wybrać?

Choć może to wydawać się mało obiektywne – wciąż najlepszym rozwiązaniem jest korzystanie z usług profesjonalnych, doświadczonych copywriterów. „Prawdziwy” człowiek stworzy teksty poprawne, wartościowe, a przy tym wykorzystujące określone emocje – żadna maszyna tego nie zapewni. Co prawda Google nie neguje treści stworzonych za pomocą chatu GPT. Jednak trzeba pamiętać, że jedną z kwestii wpływających na pozycję strony www jest jakość publikowanych tekstów, a także ich wartość.

Nikt nikomu nie zabroni korzystania ze sztucznej inteligencji. Niemniej poleganie wyłącznie na niej może dać skutek odwrotny do zamierzonego i przyczynić się do stracenia cennego czasu. My jako copywriterzy nie negujemy całkowicie takich rozwiązań jak chat GPT. Czasami nawet korzystamy z tego typu narzędzi, ale traktujemy je wyłącznie jako dodatkową pomoc w wypełnianiu zawodowych obowiązków.

Mamy nadzieję, że teraz podjęcie decyzji: chat GPT czy copywriter, będzie łatwiejsze. Oferujemy wsparcie w tworzeniu treści, które przyciągają uwagę odbiorców i zachęcają do zakupu. Przekonaj się, czego nie zapewni Ci tekst stworzony przez sztuczną inteligencję!

Leave a comment