Prawdopodobnie każdy słyszał nieraz o copywritingu. Jednak obok tego pojęcia często pojawia się UX writing, który zaczyna odgrywać coraz ważniejszą rolę. Co to jest, jakie ma cechy i kiedy się przydaje? Wszystko wyjaśniamy w tym artykule.

UX writing – co to jest?

UX writing czy też inaczej pisanie UX, UX copy bądź UX copywriting, to tworzenie treści z myślą o wygodzie użytkownika. Znaczenie tego pojęcia sugeruje już sam skrót UX, który się w nim znajduje. Pochodzi od User Experience, a w dosłownym tłumaczeniu jest to doświadczenie użytkownika. Teksty powstające zgodnie z tą koncepcją przede wszystkim koncentrują się na potrzebach odbiorców.

O pisaniu UX mówi się, że to nowoczesna technika komunikacji. Jest intuicyjnym pisaniem, dzięki któremu użytkownicy zostaną odpowiednio poprowadzeni przez stronę www lub aplikację. Zastosowanie tej koncepcji jest szerokie. Wykorzystuje się ją po to, aby zapewnić odbiorcom jak najlepsze wrażenia. Jednocześnie zmniejsza do minimum ryzyko, że na skutek niezrozumiałych treści użytkownicy zbyt szybko opuszczą witrynę. UX copy jest połączony z takimi elementami jak design i UX Research, czyli różnego rodzaju badaniami użyteczności.

Cele UX copywritingu

Głównym celem UX writingu jest szybkie zapewnienie użytkownikom informacji, których potrzebują. Mogą one dotyczyć np.:

  • sposobów korzystania z produktu,
  • wariantów produktu,
  • rejestracji w aplikacji lub sklepie online,
  • sposobów dokonywania płatności.

UX copy ma wychodzić naprzeciw potrzebom użytkowników, pomagać w szybkim rozwiązywaniu ich problemów oraz rozwiewaniu wątpliwości. Ten obszar działania uczestniczy również w kreowaniu pozytywnego wizerunku marki i zdobywaniu zaufania wobec niej. Poza tym UX writer ma pokazywać, jaką czynność użytkownik ma wykonać w kolejnym kroku.

UX writing a copywriting

Copywriting i UX writing to dwa różne pojęcia. Są między nimi pewne różnice. Copywriting obejmuje różnego rodzaju treści sprzedażowe, mające perswazyjny charakter (m.in. opisy produktów i kategorii, artykuły SEO). Z kolei UX writing obejmuje teksty informacyjne, zapewniające wsparcie podczas poruszania się w obrębie strony www czy aplikacji. Oczywiście jedna osoba może pełnić funkcję zarówno copywritera, jak i UX writera – nie jest to wykluczone. Trzeba jednak pamiętać, że te dwie dziedziny nieco się różnią.

Czy potrzebujemy UX copy?

Odpowiedź jest prosta: tak. Im prostsze i łatwiejsze do zrozumienia treści, tym większa szansa na zaangażowanie użytkowników do dłuższego pozostania na stronie internetowej. Jeśli założenie konta, wypełnienie formularza czy wykonanie innych czynności będzie skomplikowane, odbiorcy szybko się zirytują i opuszczą witrynę. To utrudnia nie tylko powiększanie zysków, ale też budowanie zaufania do firmy.

Najważniejsze cechy UX writingu to:

  • znalezienie celu użytkowników i zapewnienie pomocy w jego osiągnięciu,
  • zwięzłe komunikaty,
  • proste, zrozumiałe słowa (bez branżowego żargonu),
  • dozowanie informacji, aby nie przytłoczyć nimi użytkowników,
  • zgodność z wizerunkiem marki.

Nie wszyscy mają świadomość, że tekst jest bardzo ważnym elementem. W dużej mierze to on wpływa na doświadczenia użytkowników, dlatego nie można go lekceważyć. Zapotrzebowanie na dobry UX writing bez wątpienia wciąż będzie wzrastać – wpływa na to też rozwój nowoczesnych technologii.


Potrzebujesz specjalistów, którzy zweryfikują treść na Twojej stronie www lub stworzą ją od podstaw? Jesteś w dobrym miejscu – czekamy na wiadomość od Ciebie!

Koniecznie sprawdź też naszą aktualną promocję – 50% zniżki na tekst próbny: kliknij tutaj. Przekonaj się, dlaczego warto z nami współpracować!

Leave a comment